Sida 1 av 1

B230K vs insprutning

Postat: mån 02 apr 2007, 19:32
av Mikael-155
Hej, har en -87 med förgasare och snart 39000 mil på mätarn, Är det möjligt utan alltförstor ombyggad av el, bensinpumpar eller vad som behövs att byta till en fräsch insprutare i bilen?

Motorbyte

Postat: tis 03 apr 2007, 10:53
av Rådlös
Jag har aldrig gjort något byte som du frågar efter, men eftersom jag har ägt, sett och kört båda biltyperna, så tror jag att det är en rätt så omfattande modifiering. Troligen vore det nog enklare att byta motorn rakt över med alla dess tillbehör.
Och det är ju just tillbehören jag tänker på. Du har en motorstyrdator och ett antal sensorer och alla skall jobba ihop. Det är en hel del elektronik. För att inte tala om avgasreningen med alla dess slangar och ventiler m.m.
Det fanns ju i och för sig ett enklare insprutningssystem, Bosch K-jetronic på äldre modeller. Man säger populärt att det var "mekaniskt", inte elektroniskt. Men det är nog en sanning med modifikation. Det fanns en del elektronik där också. Men då undrar man också vad SBP säger om en sådan modifiering? Om du hade haft en insprutningsbil årsmodell 87, hade du förmodligen haft ett system som heter Bosch LH 2.2. Och då blir det teknik och avgasvärden för -87 som gäller.
En på nätet som har dokumenterat byte till insprutning på en B23, har lagt upp en sida om det: http://ockelbo.plars.org/
Men detta handlar om en BÅTMOTOR. Visserligen lika dant motorblock m.m. Men det blir ju ändå lite annorlunda med installationen. Han valde ett K-jetronic. Du kan ju kolla in lite på den sidan och bedömma vad du får ut av det. Betänk också att han har en mindre verkstad till förfogande med svarv, tryckluft och svets m.m.
Så visst, det är inte omöjligt, men större arbete än vad man tror.