Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1423703
Min 245 fick ombes på tonade rutor som funnits där genom många besiktningar tidigare. Mina övriga 240 som varit med om många bes även där, har ej heller råkat ut för liknande trots exakt samma toning på Volvomärkta rutor. Sökt disp hos TSV, men hänvisar till Volvo som tros ha lev. bilarna med dessa rutor ? (Dubbeltoning fram + svag toning övriga rutor) Volvo verkar inte särskilt intresserade att hjälpa till så vad gör man nu ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1423745
Skaffa en uppsättning icke tonade rutor att byta med. Eller chansa och prova en annan station.

Vad menas med dubbeltoning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1423819
Är det tonade rutor från fabrik kan dom väl inte säga något, är det tonat i efterhand är det aldrig godkänt på vindrutan . Då har dom inte gjort sitt jobb vid tidigare besiktningar. Jag har tonade rutor (alla, även vindrutan) från fabrik och det har aldrig varit problem. Trots ganska kraftig toning i överkant. Vindrutan är original sedan 1988 och är fruktansvärt blästrad, det har dom påpekat några gånger (med rätta) men den får sitta "till the bitter end"
av Amarace
#1423909
Detta har ju redan diskuterats, och du ville ju inte lyssna då ;)
Det har ALDRIG varit tillåtet med solskyddsfilm på framrutorna, oavsett hur ljust det är.
Och volvo har aldrig levererat toning med solskyddsfilm, de är isåfall återförsäljaren som gjort det, men det har inte med Volvo i sig att göra isåfall, utan är gjort som vilken beställning som helst. Och är inte tillåtet oavsett hur och vem som gjort det.
Har den gått genom besiktningen förut har dom ju missat det helt enkelt.

Originaltonat är däremot tillåtet, vilket en GLT hade, svagt grön eller blåtonat, men det är ju ingen film.

Och som förut sagts, enklast är att byta rutor, besikta och sedan byta tillbaka, om det bara är sidorutorna fram, är det på framrutan också så är det ju värre förståss, men på 34år borde den vara så sliten att det är dags för byte ändå.

Det tar inte ens en timme att byta sidorutorna (veva ner, lossa handtag, vev, fack, ta loss dörrsidan, lossa dom två clipsen som håller rutan och vinkla ut den, motsatt vid montering).

Lägg upp en bild så vi får se hur tonat det är, med dörren öppen och rutan halvt nedvevad så man ser skillnaden mot utan ruta.
av StoraB
#1423960
Har inte skrivit eller påstått att det är film på framrutan. Sidorutor däremot men samma svaga toning finner jag på samtl. av mina 9 st 245:or. Jag har Turbo,SE,GLT-flera mm. Bilarna har varit besiktigade i omgångar sedan 1980-talet, så därför blev jag nu mkt. förvånad. + Ifall återförs. utrustat den betyder väl det att bilen haft dessa rutor sedan den var ny. Vad är skillnaden på Volvo och Volvo återförsäljare. Ingår inte återförsäljaren i Volvo-koncernen ?
av Amarace
#1424092
En återförsäljare är den som säljer bilen, denne kan montera precis vad som velst som kunden vill ha vid leverans. Fabriken däremot levererar bara det som fanns fabriksutrustat, levereras till återförsäljaren då alltså.

En återförsäljare kan alltså montera ett L88 scoop på huven, det gör ju dock inte att det är original. Precis som med din solskyddsfilm.

Låter otroligt att alla dina 240 skulle ha haft samma solskyddsfilm, måste ha varit en flitig återförsäljare som gjort det på just alla bilar du haft.
Som jag skrev, originaltonat var det på GLT (och nästan alla andra från 81-, förutom DL), men det var ingen film, utan i rutan.
av StoraB
#1424098
Har en GL 1978 (Senare GLT) som har tonade sidorutor lika som mina övriga. När problemet uppstod kollade jag runt bland mina 245:or . Jub.1987 + vanl. GL (2st.) ngra. GLT, Turbo, SE osv. Samtl. har en svag toning i sidorutorna.
av Amarace
#1424108
Ja, GL hade också originaltonat på 70-talet, då var det L och DL som inte hade originaltonat.
(en GL 75-78 blev GLE 79 och var lyxigare, och försvann sedan för att återuppstå 83, GLT kom som ersättare för GT, sportigare alltså)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]