Sida 1 av 1

B21 vs B230 kamdrev - 398 topp till 531 topp

Postat: ons 06 jan 2021, 19:16
av MarcusW
Hej
Jag är mitt uppe i byte från 398 topp till 531 topp på min B21'a. Har även uppgraderat kam till KLR T5.
Men nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta gamla kamdrevet från 398 toppen eller kamhjulet från 531'an eller rent av köpa ett ställbart.
Dreven ser väldigt olika ut. Det gamla är mer massivt helgjutet och kantigare splines/kugg medan 531 drevet är rundare i kuggen och ekrat istället för helgjutet.

Några tips här?
Finns det någon anledning att köra det nyare drevet eller ska jag behålla det gamla som jag vet fungerar bra med remmen :)

Re: B21 vs B230 kamdrev - 398 topp till 531 topp

Postat: ons 06 jan 2021, 20:22
av lennarte
Du ska ha det drevet med "kantiga"kuggar. annars får du byta dom andra dreven också. Runda kuggar kom till c:a -95 (?) års modell

Re: B21 vs B230 kamdrev - 398 topp till 531 topp

Postat: ons 06 jan 2021, 20:43
av MarcusW
Grymt tack för snabbt svar 👍 Då håller jag mig till det gamla drevet. 😀

Re: B21 vs B230 kamdrev - 398 topp till 531 topp

Postat: tor 07 jan 2021, 20:57
av lennarte
Brukar handla på denna sajt, där har dom allt. Hittade detta när sökte annat till min 740
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... yQXhd0ZSYD
Om du planar toppen för att höja konpressionsförhållandet kan det behövas ett ställbart kamdrev förr att nolla motorn exakt