Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1420464
15V är för mycket, och flimmrar det så är det problem med spänningsregleringen. Mät nu när du har problem hur den laddar, borde pendla om belysningen flimmrar. En analog multimeter är böst för att se sånt lite mer kontrollerat.
#1420672
Är det alltså spänningsregulatorn det är fel på? Jag ska mäta igen. Brukar spänningen vara högre inledningsvis direkt efter att man startat bilen för att sedan succesivt sjunka i takt med att batteriet laddas upp igen? Eller ska spänningen direkt lägga sig kring 14,2V eller vad som nu är det normala?
#1420721
Det eller dåliga släpeingar så kolen har dålig kontakt t.ex.
Spänningen regleres utifrån hur batteriet är laddat, hur kallt/varmt det ä, förbrukning o.s.v. Men med inget speciellt på och du har kört npn kvart så brukar det stabilisera sig. Ska ligga inte ligga under 13,5V, men inte över 14,5V.
#1420904
Jag mätte idag igen med multimetern. Efter att ha kört bilen varm och lite till så pendlade spänningen mellan 14,9-15,2V vid batteriet och 15,1-15,6V vid generatorn.

Oftast när jag precis har startat bilen så flimrar inte belysningen. Det kommer inte förrän efter någon sekund eller några sekunder. Varvar jag upp motorn så börjar det flimra på direkten.
#1421012
Ett visst spänningsfall är väl normalt?

Regulatorn är sprillans ny, dock är den från Biltema så det är ingen garanti att den ska fungera bra. På min andra 240 har jag en Biltema-regulator och den har fungerat fint i snart två år nu. Men jag ska köpa en annan regulator. Förhoppningsvis löser det problemet.
#1421105
Men testa att kastbyta regulator mellan din andra bil och denna, då ser du ju om felet stannar eller följer regulatorn.

Ett visst spänningsfall kan man ha, men det är såpass grov ledning mellan generator och startmotor, o jordkabel, så det ska vara nästan minimalt spänningsfall.
#1421220
Min andra 240 står på vinterförvaring, så jag har tyvärr inte möjlighet att göra ett kastbyte. Jag köper en ny regulator på mekonomen istället. De ska ha en Bosch-regulator, så det är nog lite bättre kvalité på den än på Biltemas.

Vad kan orsaka spänningsfallet?
#1421275
FyoDisco skrev: Vad kan orsaka spänningsfallet?
Läs vad jag skrev ovan. Kolla även plus anslutningen på generatorn
Låt dig inte luras av ett "fint" namn på paketet, dom tillverkas alla i Kina eller andra "lågpris" länder. Stora skillnaden mellan Biltema och en del andra är att Biltema har ett "smalare" sortiment och köper in fler av just dom för att pressa inköpspriset
Jag har en "vanlig" 745-a som är betydligt mer utrustad än en GL. Biltema (och även andra) har inte delar som skiljer från GL, t.ex motorpackningar, avgassysten, generator, regulatorn m.m

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]