Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1421330
Tack för era svar. Jag ska rengöra batteripolerna och se till att de sitter ordentligt. Samt kolla öveigt kablage. Det känns lite osannolikt ändå att det är fel på regulatorn, trots att den är från Biltema. Enligt hemsidan är den tillverkad för 14,1V. Jag ska prova att sätta dit den gamla regulatorn, om jag lyckas flytta över kolen. Dock ser den riktigt risig ut men funktionen kanske är bra.
#1421352
14,1 volt. All utrustning är tillverkad för sådana spänningar, ända upp till 16 volt faktiskt. Men systemspänningen heter 12 volt. När generatorn laddar så "trycker den på" i kortare stunder med kanske 14.5 volt eller mer. Sedan är det regulatorns uppgift att hålla nere det till den nivån som batteriet behöver. Och redan det behöver 13,8 volt för att laddningen skall stanna i batteriet. Spänning under 13,8 volt stannar inte i batteriet, det går direkt ut till förbrukarna, lampor fläktar, pumpar o.s.v. Men när ett batteri har fått stå stilla och oanvänt i flera timmar eller kanske dagar, skall det ha en vilospänning på 12,7 volt om det är ett friskt batteri.
Så alla 12-volts generatorer är egentligen 14-volts generatorer.

Bild
Bilagor
Voltmeter.JPG
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 331 gånger
#1421357
Vissa regulatorer är specade för 14,5V. Blir det knas om jag sätter en sådan i min bil?

Jag rengjorde batteripolerna idag och satte tillbaka dem ordentligt. Sedan kontrollerade jag kabeln på generatorn samt tog bort regulatorn, kontrollerade den igen och satte tillbaka den. Nu pendlar inte spänningen lika mycket. Det flimrar fortfarande lite men inte lika mycket. Jag tror att det antingen kan vara något med regulatorn eller så börjar själva generatorn att bli sliten. Släpringarna är slitna som ni kan se på en bild tidigare i tråden, och det kommer lite missljud från generatorn när den snurrar. Nu när jag mätte med multimetern så låg spänningen på 15-15,5V beroende på var jag mätte. Dock var bilen alldeles precis startat och det bidrog nog till att spänningen var så hög. Jag ska mäta en gång till men efter att jag har varit ute och kört en längre runda.
#1421358
Erik Å skrev:Det skulle kanske kunna vara en diod i likriktarbryggan som är dålig med tanke på att det "flimrar".
Det är inte helt omöjligt att spänningsregulatorn får problem att sköta sitt jobb då..
Går en sådan att byta ut eller är det enklast att byta generator helt och hållet då?
#1421436
lennarte skrev:Om du tar bort regulatorn och så sitter det ett plåt bleck på den som ska ha kontakt med generatorn putsa lite försiktigt på "generatordelen" och en liten klick fett på. Så kanske det funkar.
Det har jag gjort redan. Grundproblemet till varför denna tråd startades låg där. Metallbläcket i generatorn var rostigt, men efter att ha tagit bort all rost så laddade generatorn igen. Men visst, det kan mycket väl vara så att det fortfarande är dålig kontakt.
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]