Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415709
Hej alla!

Bestämde mig att göra en hyllning till Volvo 240 och samtidigt försöka svara på frågan varför modellen blev en sådan succé och nu är en ikon och modern klassiker!

Laddade upp en video på YouTube -länkar här:
240 - Volvos Största Succé - Top 5 Skäl Varför

Har ni egna förslag på varför 240 är en sådan klassiker?
#1415780
Snabbspolade, tyvärr. Listor ska vara korta och koncisa, inte utdragna videor, 7min video för 5 punkter, nja.
Men nog om det :)
En punkt var ju märklig, varför skulle ljudintryck medverka till dess succe?

Främsta anledningen till att den överlevt är att den är slitstark och enkel, lätt att serva, och även med dålig service så funkar dom.
En förgasarbil 84 o äldre är det inte mycket som kan strula, det går att fixa vid vägkanten i princip :)
#1415797
Den tillverkades under 18 år (25 år om man räknar 140) slagen endast av PV-n (20 år 444 + 544). Driftsäkerhet är väl den stora förklaringen och dom rostade jämförelsevis mindre än många andra fabrikat (-74 till -77 undantagna). 760 (och 740 några år senare) rostade "kopiöst" då kan man förstå att många köpte 240 istället i under slutet av -80-talet. 7/900 tillverkades i 16 är. 740 från -88 rostar betydligt mindre, men med 940 är rosten tillbaka
#1415825
Tja ska man vara ärlig så är nog inte ljudintrycket så viktigt för succén, men det är en viktig del av känslan för mig som göra bilen nostalgisk!

Håller med att enkelhet och hållbarhet något av de allra viktigaste. Sen finns ju också hög säkerhet och bra med utrymme (särskilt i 245 så klart!).

Visste faktiskt inte att 240 hade markant bättre rostskydd än 700-serien, det var intressant att höra!
#1415878
Håller med rd350, 240 har absolut inte bättre rostskydd, däremot tycker jag 740 har "lömskare" rost, har varit med om flera som ser jäkligt bra ut, men tittar man under är dom rostiga som fasen, 240 är lite ärligare på det viset då dom visar det i reservhjulsbaljor och plåt ovan o.s.v.
#1415911
bjorn_and skrev:Bra video och väldigt fint bevarat exemplar du har!

Björn
Allinug skrev:Trevlig film!

Volvo 240 är körglädje!
Tack så mycket! :) Håller med att det är en rolig bil att köra! I alla fall om man jämför med en "vanlig" modern bil så tycker jag det är direkt fel att kalla 240 tråkig.
#1416060
Härlig video! Bra jobbat!

Jag älskar Volvo 240. Har för närvarande tre stycken 245:or varav en är min bruksbil (dock ej på vintern) och den som får mest omvårdnad. Jag tycker det är en helt perfekt bil för någon som mig. Jag vill ha en bra bruksbil med en helt okej ekonomi, men samtidigt gillar jag klassiska bilar och att meka med mina bilar. Volvo 240 är då perfekt då som både hobbybil och bruksbil! Det enda är att det kan bli jobbigt när man både vill skruva men behöver köra bilen. Därför har man flera bilar hehe. Förutom att min bruks-240 är lite sliten så är den riktigt skön och trevlig att köra. Jag gillar att det i princip bara är jag och bilen. Inte en massa finesser och hjälpmedel. De få som är räcker gott och väl. Volvo 240 har även börjat få en klassikerstatus, vilket gör att jag ganska ofta får kommentaren för min hyfsat fina röda 245:a när jag är ute och kör. Till och med några som har velat köpa den. Det enda jag saknar med bilen är luftkonditionering, men det är jag på väg att fixa! Det kommer bli ett sjujäkla projekt, men det ska nog gå att ordna.
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]