Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1414987
Fick nyligen ombes. på min 245 1986 GLT som haft originaltillbeh. som radio, extraljus och denna "film" som monterades på samtl. rutor vid leverans till första ägaren. Ingen har under alla dessa tidigare besiktningar haft några synpunkter. Bilen är i ursprungl. origskick = Inget är ändrat förutom bättring stenskott lite här o där. Jag vägrar att skrapa bort filmen, så vad gör man nu ?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1415005
Bilprovare är ju som dom är :bored: . Antar att det är främre sidorutor. Kan du få fram ett par andra o bessa om och byta tebax sen.
av Amarace
#1415020
Rätt gjort av bilprovaren, det är ju föregående bilprovare som gjort fel ;)
Man får inte ha film på framrutorna, oavsett hur ljus den är.
Byt rutor är ju enklast.
Sen är den filmen inget originaltillbehör, gjort i efterhand eller av återförsäljaren.
av Amarace
#1415044
Ja, som jag skrev så kanske återförsäljaren monterade filmen, det gör det inte till ett originaltillbehör, en återförsäljare kan montera ett scoop på huven också, det blir inte ett originaltillbehör ändå.
Märkligt att en auktoriserad återförsäljare skulle montera olaglig film på rutorna dock.
Sen ett tips ;) Skriv i själva inlägget, inte rubriken.

Men åter till problemet, riv filmen eller byt rutor är ju alternativen. Oavsett så är det ju inte tillåtet att ha filmen monterad.
av StoraB
#1415053
Av dina svar att döma jobbar du hos polis eller bilprovning. Jag trodde att det här forumet skulle visa liknande problem eller tips. Inte pekfinger. + Haft kontakt med första ägaren. Volvo jobbar eller säljer inte andra delar än sina egna produkter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415088
Det är förbudet att ha film på vindrutan och främre sidorutor. Att det inte upptäkts tidigare är säkert för han som monterat det varit väldigt duktig. Och så börjar det förmodligen bli slitet nu. Har det suttit i 34 år (vilket jag har mycket svårt att tro) så bör det vara ganska slitet nu, och då lättare att upptäcka.
av Amarace
#1415175
StoraB, Volvobutiker har sålt mycket som inte varit egna originaltillbehör, och som sagt, solfilmen är inte original, oavset vad första ägaren säger. Det kan ha monterats vid köp, men det är ändå inte original.

Jag köpte t.ex Equus 52mm mätare på Volvo 1990, det är lågbudget universalmätare., inte original.

Jag är inte bilprovare eller polis, men beläst ;)
Och tips har du ju fått, du har ju bara två alternativ, ta bort eller byt rutor, men du vill ju inte godta att bilprovaren gjort rätt och att det är dom alternativen du har att välja på.

Och originaltillbehör vill jag påstå att jag är väldigt kunnig inom.
av Chris72
#1415320
Stämmer väldigt bra.
Förr på -80 o tidigt 90-tal såldes det väldigt mycket tillbehör som inte var original hos Volvo återförsäjarna.
Minns att det fanns att köpa färdigskuren solfilm för 3 eller 5 rutor till 245 och 3 eller 7 rutor (med 7 rutor räknas den lilla rutan på bakdrörrarna med) till 745/945
Tror de var av varumärket "Dex" eller något av dom andra som fanns på den tiden. Var ju definitvt inget originaltillbehör bara för att det råkade vara färdigskuret för modellen.

Min nuvarande 945a som jag är andra ägaren på fick solskyddsfilm monterad från bakdörrarna o bakåt i samband med en av de första servicerna hos en Volvo-återförsäljare, alla papper följde med bilen och det solskyddsfilmen hade inget Volvo-nr alls, men klart att verkstaden kunde plocka dit det som kunden vile ha.

Har hört att nu när alla A-traktorer måste besiktas (som ungdomarna gärna "tonar" på rutorna), så har de blivit mycket mer observanta på Bilprovningen på just "toning" och det "smittar" ju av sig även på de vanliga bilarna.
av PNI
#1417142
Undersök om det är krav på att ha främre sidorutor vid bes. Plocka ur de.
Kanske funkar med att veva ned och ta bort vev alt strömbrytaren sätt en svart tejp över springan så inte rutan syns. (Går ej att manövrera.)
Vill du härja med besiktningen så be de motivera vilken paragraf det strider mot.(och köra rutlöst)
Mig personligen skulle toningen rykt, men vi är olika.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]