Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
#1414312
Om du har oljud i växellådan, så vore det bra om du kan ta ner lådan och plocka isär den för att identifiera felet. Jag har haft oljud i min i 10-15 år. Jag bytte bara oljan i den. En dag när jag skulle hem från jobbet, började det smälla i växellådan. Lyckades ändå ta mig hem. Hade jag haft facit i handen, så skulle jag bärgat eller bogserat bilen hem, så kanske det hade gått att rädda lådan. Jag borde alltså ha plockat isär lådan tidigare, så hade den troligtvis kunnat räddas. När jag plockade isär den, så lossnade det metallbitar som ramlade ur när jag vände den upp och ned. Kugghjulen gick tungt i lådan, så jag var tvungen att skrota den. Tänkte laga den eftersom jag hade verkstadshandboken. Min teori är att växellådan fick stryck när jag drog en tung boggihusvagn för ett antal år sedan. Jag har ju kört mjukt annars och lagrena smörjs ju av oljan. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414384
M47 avses ju (av Volvo) som den klenaste växellådan. Den fanns t.ex inte som tillval till B230FT och B234F motorer. Så jag tror att hade du aldrig kört på 5-ans växel med husvagnen efter hade M47-an funkat än.
Det är ju en M45 (som är väldigt kraftig) som där är byggt på en efterkonstruktion för 5-ans växel och efterkonstruktioner är ju aldrig detsamma som om det byggts till 5 växlar från början.
Ja, jag vet att M90 också hade problem. Men då var det synkringar och ännu fler hk.
av hejpådig7777Volvo
#1414527
lennarte skrev: mån 23 nov 2020, 15:01 M47 avses ju (av Volvo) som den klenaste växellådan. Den fanns t.ex inte som tillval till B230FT och B234F motorer. Så jag tror att hade du aldrig kört på 5-ans växel med husvagnen efter hade M47-an funkat än.
Det är ju en M45 (som är väldigt kraftig) som där är byggt på en efterkonstruktion för 5-ans växel och efterkonstruktioner är ju aldrig detsamma som om det byggts till 5 växlar från början.
Ja, jag vet att M90 också hade problem. Men då var det synkringar och ännu fler hk.
Jo, det du säger tror jag stämmer. När jag körde hem och växellådan rasade, så gick den bara rent på 4:ans växel. De andra växlarna var det våldsamt oljud i. Ja, 5:ans växel sitter ju längst bak och är påbyggd på lådan. Hade tidigare en M46 låda i en 245:a med förgasare som det blev oljud i, men det var bara att byta lager i den och köra vidare.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1416061
Vilken växellåda brukar sitta på B230FT och B234? M90-lådan?
av Amarace
#1416065
FyoDisco skrev: ons 02 dec 2020, 22:58 Vilken växellåda brukar sitta på B230FT och B234? M90-lådan?
Beror på årsmodell. M46 t.om 94, M90 95-, men det har ju inte med 240 att göra egentligen :)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1416066
Bra att veta ändå ifall man skulle göra ett byte någon gång av motor eller låda. Men M47:orna är väl väldigt driftsäkra i vanligt bruk?
av hejpådig7777Volvo
#1418013
FyoDisco skrev: ons 02 dec 2020, 22:58 Vilken växellåda brukar sitta på B230FT och B234? M90-lådan?
M90 är inte kopplad till en speciell motor. M90 lådan sitter på alla 940 och 960 2,5 liter från 1995 och framåt.
av hejpådig7777Volvo
#1418014
FyoDisco skrev: ons 02 dec 2020, 23:17 Bra att veta ändå ifall man skulle göra ett byte någon gång av motor eller låda. Men M47:orna är väl väldigt driftsäkra i vanligt bruk?
Ja, M47 lådan är väldigt bra och slitstark förutsatt att man kör normalt.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]