Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1408982
Eftersom bärarmen tar upp vridmomentet från bakaxeln borde den heta momentarm o inte länkarm som någon envist kallar den. Länkarmarna som enbart håller sin position och inte ger samma belastning .
#1409002
Ehh, va? Bärarm/länkarm (som är samma sak) är dom undre som håller upp bakaxeln, dom övre är dom som tar upp momentet, dom heter momentstag (eller bärstag, toppstag o.s.v.)
#1409177
Ids inte diskutera ett så märkligt ämne :)
Men det är väl klart alla delar i viss mån tar upp moment, men bärarm är ju fråmst just en bärarm som bär upp bakaxeln, men momentet t.ex vid gaspådrag tar ju momentstagen upp främst, även fast såklart bärarmarna tar upp det också..

Men Volvo själva kanske kallar den momentarm, vad vet jag, det Volvo kallar den anser jag vara rätt.
Senast redigerad av 1 Amarace, redigerad totalt 0 gånger.
#1409178
Gatt kolla, i reservdelskatalogen heter det helt enkelt bärarm, så enkelt är det :)
Och Momentstagen kallar dom Bärstag, men i fotnot för bussningarna kallas dom momentstag.
#1409333
gubbstrutt skrev:
Amarace skrev:Ids inte diskutera ett så märkligt ämne :)
Det är väl frivilligt eller hur?.
Men men det gick ju tydligen bra iaf även fast du inte iddes :-)
Menade ju såklart att jag inte ids fortsätta diskutera.
#1410828
ang. Bärarm / länkarm Bärarm hör man ju tydligt dess funktion liksom mom.stag Hur förklaras Länkarm ? De flesta vet vad en länk är. Ex. klockarmband, kedja, Länkarna De flesta ingående delar i en bil har uppkallats efter sin funktion. Men inte "länkarm" som ett exempel.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]