Sida 1 av 1
Re: VOLVO 244 DÖR OCH GÅR DÅLIGT NÄR DEN ÄR KALL?
Postat: tis 20 okt 2020, 23:39
av bönan
Se över tändsystemet skulle jag säga. Dålig rotor/fördelarlock har gett mig problem när det börjar bli fuktigt i luften på hösten. Byt dessutom stift och även kablar, köp kvalitetsdelar, inte Biltema.
Re: VOLVO 244 DÖR OCH GÅR DÅLIGT NÄR DEN ÄR KALL?
Postat: fre 23 okt 2020, 17:06
av Tenco
Tjena!
Hade samma problem på min 88a. Testa att byta rotor och rotorlocket. Om det inte fungerar så kan luftmasemätaren vara en bov (LMM). Har du märk ökad bränsle förbrukning?
Re: VOLVO 244 DÖR OCH GÅR DÅLIGT NÄR DEN ÄR KALL?
Postat: sön 07 feb 2021, 00:26
av hejpådig7777Volvo
EthanElijah skrev: ↑tis 20 okt 2020, 09:36
Min 244:a (1992, med B230f) har börjat bete sig märkligt och dör/går ojämt/väldigt dåligt när den är kall eller har stått ett tag. Det är bara ett problem på låga varv och låga växlar, och när motorn blir varm beter den sig som vanligt igen. När den är kall går det fortfarande att köra den på låga växlar men den kräver väldigt mycket gas för att inte "skaka till" eller dö. När jag sedan startar om motorn kan det ta upp till 5-6 sekunder på tändningen innan motorn går igång. Att köra motorväg/höga växlar har inte varit några problem alls, även om motorn varit kall.
När jag letat runt efter liknande symptom på forum verkar tjuvluft stämma in på hur bilen "hackar" och dör i låga växlar och varv, men då borde väl inte motorn bete sig som vanligt efter att motorn är varm?
Är tacksam för all hjälp!
Det kan vara tempgivaren som är trasig. Blir det inga signaler från den om att motorn är kall, så blir det ingen fet bränsleblandning. Den sitter under insugningsröret. Den är svår att komma åt. Jag bytte min själv och det gick bra. Lossade på insugsröret. Lyckades komma åt utan att ta bort bränsleslangarna. Mvh Tobias