Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403955
Jaha, idag när jag var ute och åkte så stannade bilen helt plötsligt utan några som helst problem
innan. I och för sig har bilen stått i cirka 3 veckor då jag har flera bilar att köra med.

Jag körde ca 1.5 mil när den plötsligt stannade i en tvär backe! Jag fick inte igång den
på första försöket, utan provade starta flera gånger. Den hoppade igång och dog efter
några meter igen. Fick igång den igen och drog på och gasade mer och fick köra snabbt
för att den inte skulle stanna. Åkte till en mack då jag upptäckte att glykolvätskan var lite
låg. Väl där startade inte bilen igen, pinsamt med folk omkring som glodde.
Efter flera
försök startade bilen igen och jag åkte hemåt, lämnade av en kompis, slog av tändningen
igen. Fick starta om två gånger innan jag körde hem. Det lyste inte på nån lampa i instrument
brädan. Hade soppa i, nyss tankat med bensin 98 och blyersättning, som vanligt. Batteriet
är bra. Vad kan vara för fel? Det är en gammal bil, jag vet, men jäkligt kul att köra med, i vanliga fall
så jag vill inte göra mig av med den. Tacksam för svar snarast.
#1404185
En annan grej kan vara kondensatorn börjar jävlas när den blir lite varm.
En lurig sak till som en gång i tiden tog mig en månad o hitta. Det var soppa slangen mellan röret från tanken och soppa pumpen.
Det läckte aldrig men sög luft istället för soppa ibland det var en torr spricka.
Jag antar att det är en mekanisk soppa pump du har.
För nån förgasar 240i med brytare och elektrisk soppa pump original har jag aldrig sett.
Om nån inte bytt pump till en elektrisk.
#1404825
rd350 skrev: fre 25 sep 2020, 21:52 Förgasarbil som stannar varm beror ofta på en dålig bränslepump. Prova att kyla med vatten eller bara byt. Kan även va en dåloig spolemen mer ovanligt. Kolla även brytaravstånd och kabelskor vid spolens förkopplingsmotstånd.
Tack för svar. Ska kolla om det kan vara bränslepumpen och brytaravstånd och kabelskor.
#1404826
gubbstrutt skrev: sön 27 sep 2020, 00:52 En annan grej kan vara kondensatorn börjar jävlas när den blir lite varm.
En lurig sak till som en gång i tiden tog mig en månad o hitta. Det var soppa slangen mellan röret från tanken och soppa pumpen.
Det läckte aldrig men sög luft istället för soppa ibland det var en torr spricka.
Jag antar att det är en mekanisk soppa pump du har.
För nån förgasar 240i med brytare och elektrisk soppa pump original har jag aldrig sett.
Om nån inte bytt pump till en elektrisk.
Tack för svar. Ska kolla upp det.
#1404836
Varför använder du blyersättning i en 240?
Den motorn, antingen det är en B21 eller B23, har aluminiumtopp. Det vore rena döden för motorn om det inte var inpressade ventilsäten i topplocket. Och dom tål blyfri bensin. Så har det varit ända från början när B21-motorerna kom.
Jag gissar att du nog är ganska ensam om att hälla i blyersättning i en sådan bil.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]