Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1399738
vx och koppling fungerar normalt alldeles utmärkt, men, ibland när jag stannar ex.v för stoppljus och sedan skall börja köra igen då kan det vara väldigt trögt att få i någon vx. Jag får ta i ordentligt. När jag väl har kommit iväg så fungerar allt normalt igen. Detta händer någon gång då och då. Vad kan man tänkas börja leta?
av Rådlös
#1399753
Jag har inget direkt svar på din fråga, men har haft en 245 -92 med samma symptom.
Naturligtvis talade jag med verkstaden om det, men det blev aldrig någon bestående förbättring. Någon gång märktes det att dom hade justerat växelspakens läge några centimeter. Men det hjälpte inte problemet.
Jag gjorde i alla fall så här vid situationen vid t.ex stoppljus och skyltar. Jag trampade ner kopplingen sedan "körde jag igenom" växellägena 4 - 3 - 2 - 1 hela tiden med kopplingen nere. Det brukade hjälpa. Detta var tydligen ett känt fel, men ingen ansvarig (Volvo) tog sig an felet och löste det. Jag överlät senare min bil på en anhörig. Han bytte till en fyrväxlad låda, låt vara några år äldre, men felet var borta.
av Åsarna
#1402521
Fick problemet härom dagen igen. Stod i en backe och det var trögt att få in någon vx. Lät bilen rulla bakåt ca 1 meter och då gick vx i hur lätt som helst! Vad kan man misstänka?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1402525
Jag misstänker att centrumlagret i vevaxeln är eller börjar bli dåligt. Då kan det bli som du och Rådlös beskriver symtomet.
Men garantera det kan jag inte.
av Åsarna
#1406332
Efter att jag har testat lite olika, har jag kommit fram till att om jag står still med motorn igång så kan jag genom att först lägga in 3:an och därefter 1:an utan problem. Jag tycker att det tyder på överföringen mellan vx-spak och vx-lådan. Kan man komma åt vx-överföringen ovanifrån, eller måste vx-lådan demonteras?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406344
Är nästan 100 på att synkringen på ettan är sliten. Det kan hjälpa i så fall om du dubbeltrampar på kopplingen och gasar lite emellan precis innan bilen stannar. Det funkade på min PV innan renoveringen. Under renoveringen "blandade" jag original M40 med en M41. Hade isär båda och satte ihop dom bästa delarna och såg då att "spåret" där "klossen" som håller växeln i läge var väldigt slitetpå ettans läge. M40 var svår med ettan och på M41-an hoppade 4-an ut hela tiden. Det funkade kanon efteråt.... . :-) :-)
av Åsarna
#1406369
Men i så fall skulle ju flera växlar vara slitna. När bilen står stilla och när motorn är varm och igång så är det svårt att lägga i någon växel utom just 3:an. Så fort jag har lagt i 3:an så kan jag sedan lägga i vilken växel som helst utan något större motstånd. (jag håller alltså kopplingen nere hela tiden). Jag skulle gärna försöka kolla vx-överföringen, men vet inte om jag kan göra det utan att ta ner vx-lådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406455
Ok, har du kanske fel olja i? Det ska vara tunn olja, typ ATF F/G, Dexron eller liknande. M47 (5 vx) är lite känslig.
av Åsarna
#1406634
Kollade oljan, och den var inte röd, alltså ingen ATF. Kan det vara så. Bilen har haft en ägare de senaste 28 åren och är välservad och välskött. Oljan känns tunn, men som sagt jag vet inte vad det är för olja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406636
Volvos original olja (thermoil) är ungefär som motorolja i både färg och "konsistens", så då är det säkert sådan som du har.

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]