Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenco
#1398471
Tjenare
Försökt hitta svar men inte funnit något men försöker igen.
Jag har en Volvo 240 1988 B230F som dog efter att ha varit avstängd i cirka 30 sekunder. Den startar inte alls. Ett problem jag haft med den är att ibland så är bilen fortfarande på när jag tagit ur nyckeln. Detta har hänt 2 gånger och andra gången så slutade bilen starta.

Det som är bytt i bilen:
Generator
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Luftmassemätare
Olja
Oljefilter
Bensin
Luftfilter
Batteri

Motorn går runt men startar inte. De "gammla" tändstiften va helt kolsvarta trots att dom bara va runt en månad gammla. Dom va inte dränkta med smått blöta.
Jag har kontrollerat gnista på alla stiften. Huvudsäkringen är bytt samt alla vanliga säkringar.
Bensin kommer fram till motorn och det är vakuum i bränsletrycksreglatorn. Kamremmen är hel och är på rätt plats. Samt att den är korrekt spänd.
Det är inte en 88B så har ingen digital sak att använda för att felsöka tändning och bränslesystem.
#1398667
Tenco skrev: ons 26 aug 2020, 22:22 Tjenare
Försökt hitta svar men inte funnit något men försöker igen.
Jag har en Volvo 240 1988 B230F som dog efter att ha varit avstängd i cirka 30 sekunder. Den startar inte alls. Ett problem jag haft med den är att ibland så är bilen fortfarande på när jag tagit ur nyckeln. Detta har hänt 2 gånger och andra gången så slutade bilen starta.

Det som är bytt i bilen:
Generator
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Luftmassemätare
Olja
Oljefilter
Bensin
Luftfilter
Batteri

Motorn går runt men startar inte. De "gammla" tändstiften va helt kolsvarta trots att dom bara va runt en månad gammla. Dom va inte dränkta med smått blöta.
Jag har kontrollerat gnista på alla stiften. Huvudsäkringen är bytt samt alla vanliga säkringar.
Bensin kommer fram till motorn och det är vakuum i bränsletrycksreglatorn. Kamremmen är hel och är på rätt plats. Samt att den är korrekt spänd.
Det är inte en 88B så har ingen digital sak att använda för att felsöka tändning och bränslesystem.
Att bilen fortsatt gått, trots att du har tagit ur nyckeln kan ju vara att startkontakten bakom tändlåset är trasigt. Inget jag är säker på. Mvh Tobias
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]