Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1398366
Jag ser på att sänka mina utgifter och överväger att få en Volvo 240 för att göra det. Jag har läst på reddit och många andra ställen hur pålitliga 240-serien är och hur enkla de är att arbeta med, men är de enkla att arbeta med för någon som inte har så mycket erfarenhet av att arbeta med bilar?

Jag har gjort grunderna (dvs byte av däck, olja, bromsar), men jag har inte ett verktygskista fullt av alla slags verktyg. Skulle jag kunna komma förbi en ägarmanual och olika verktyg som skruvmejslar, skiftnycklar och en borr? Jag förstår helt att jag så småningom kommer att behöva beställa delar, men jag har inte tillgång till en motorlyft, billyft, etc.

Tack för all information!
#1398387
I mångt och mycket är dem enkla att jobba med. Varierar ju lite beroende på motorval och så. Men rent generellt sett är dem enkla att jobba med och kräver inga speciella verktyg. Dock lär man ha i baktanke att dem börjar bli gamla.
#1398413
Marlboroman skrev:Dock lär man ha i baktanke att dem börjar bli gamla
240 är ju en uppdaterad 140 som kom redan på - 60-talet så konstruktionen börjar (minst sagt) bli gammal. Men det är en pålitlig och trygg bil och som sagt ganska enkel att serva och hålla iordning. 7/900 är betydligt modernare konstruktion och var "top of the line" när den presenterades 1982 (Volvo 760) Årsmodell - 88 till - 90 anses ha det bästa rostskyddet (gäller både 240 och 740), 940 är rent bedrövligt rostskadade ibland. Men alla dessa är relativt enkla att reparera. Dock, ju mer utrustning desto mer att "hålla efter". Jag har både ABS och AC på min 745 - 88B och det vill jag inte vara utan, men det tog sin tid innan jag fick det att fungera igen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]