Sida 1 av 1
Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: mån 17 aug 2020, 16:13
av ollejohansson
Hej
Är det någon som vet vad de två kopparspiralerna på små järnstavar har för betydelse? Kopparspiralerna sitter på kontaktdonet som ansluts till den bensinpump (förpumpen) som sitter nedsänkt i tanken på volvo 240. Motsvarande kopparspiraler finns exempelvis inte på tankpumpen till 940:an.
Kontaktdonen sitter oisolerade i tanken. Det måste innebära att bensin inte på något sätt leder elström. Innebär det att jag utan vidare kan skarva en elledning i tanken med en vanlig sockerbit?
Hälsningar Ollejohansson
Re: Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: mån 17 aug 2020, 18:12
av Frrla
du kan. men du bör löda istället.
en skruv kan vibrera löst med tiden och kortsluta om man har otur.
Re: Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: tis 18 aug 2020, 21:38
av ollejohansson
Hej
Tack för svar om skarvning av elkabel i tank. Jag löder fast skruven på sockerbiten.
Men vad gör kopparspiralerna för nytta? Ingen verkar veta.
Olle
Re: Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: fre 21 aug 2020, 05:50
av Rådlös
Koppartrådar runt en järnkärna låter som en Drossel. Läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spole
Har du original tankarmatur?
Re: Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: lör 22 aug 2020, 12:26
av ollejohansson
Hej
Tack för informationen att det troligen är induktansspolar. Däremot förstår jag inte varför de finns i kontaktdonet till bränslepumpen. Induktansspolar dämpar växelström men verkar inte påverka likström överhuvudtaget?
Induktansspolarna finns i kontaktdonet på originalarmaturen såväl som på "piratarmaturen".
Häls. Olle johansson
Re: Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: lör 22 aug 2020, 13:00
av Rådlös
Det var bara ett "höftskott" från min sida. FFV-bilarna har tankmätare som matas med växelspänning, 12v 170 Hz. Det var därför som jag tänkte att någon i ett nödläge kanske kunde ha tagit vad vederbörande hade tillgång till och att det skulle ha varit en armatur till en FFV. Kanske lite långsökt, men sådana paradoxer förekommer ibland.
Men jag lägger ut en annan hypotes att spolen kanske är ett skydd mot oönskade spänningsspikar. OBS! Jag vet inte om det är så, men kan tänka mig den möjligheten.
Re: Kontaktdon bränslepump (i tank) volvo 245 -93
Postat: mån 24 aug 2020, 10:37
av ollejohansson
Hej igen. Tack för dina funderingar. Det låter troligt att spolarna är till för att dämpa strömspikar. Sedan kan man fundera på varför spolarna behövs på 240:an men inte på tankpumpen till 940:an. Pumpen till 940:an har kanske inbyggd dämpare alternativt har en kvalitet som klarar strömvariationer medan 240:ans pump är av en enklare kvalitet.
Olle Johansson