Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenco
#1394969
Tjenare.
Köpte nyss en Volvo 244 och märkte flera problem på vägen hem. Blikers fungerar inte, elhissarna fungerar bara ibland, radions strön dör ibland och sist men inte minst så dör den på tomgång. Batteri lampan lyser hela tiden trots att jag bytt till ett nytt.
Någon som har tips på någon av problemenm :-(
av rd350
#1394982
Börja med att kolla kontaktfel i bland säkringarna. Kolla också att inte tändlåset har "mellanläge" då går nyckeln ej helt tillbaka från start. Absolut vanligaste felen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395061
Batterilampan, om du menar den som sitter i underkant på instrumentet, har mer att göra med generatorn än själva batteriet. Du kan enkelt kolla den så här
Motorn avstängd men tändning på. Lyser lampan då eller lyser den inte? Lyser den är det Ok mellan tändning på och generator
Lyser den inte är det avbrott mellan tändning på och generator. Förmodligen kolen i regulatorn (som styr generatorn), lnga dyrare grejer, drygt 100 kr på Biltema
av Rådlös
#1395073
Vilken årsmodell är det?
Är det någon "glad amatör" som har varit och kopplat efter eget tycke? Volvo gav ut en Gör Det Självbok för 240 och 260. Den sträcker sig upp till och med 1986 och där finns kopplingsschemor för dom aktuella modellerna.
Generatorn och det som hör till den har du redan fått tips om, men det övriga blir du säkert hjälpt av ett kopplingsschema. Och försök sedan återställa elsystemet så som det var från början. Googla på den Volvoboken. Den finns ibland på antikvariat eller Tradera.
av Tenco
#1395086
Det är en 1988. Batteri lampan lyser inte om jag bara har tändningen på och ibland så fungerar inte heller fläktarna om jag inte startar bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395114
Tenco skrev:Men kan det vara det som leder till att ingen av blinkers fungerar?
Om inte generatorn laddar så får du en massa följdfel. Har du ingen så skaffa en enkel Multimeter, typ sådan som denna
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... J0QAvD_BwE
Den går att använda till mycket, t.ex mäta batterispänningen både i vila eller med motorn igång
av Amarace
#1395187
Kolla säkringar först och främst, brukar vara samma säkring som matar blinkers och just laddlampan. Fungerar oljetryckslampan och temp/tankmätare?
Som nån skrev, tändlåsets elkontakt på baksidan kan vara glapp, brukar funka om man då vrider tillbaka nyckeln liitegranna.

Vilka fläktar fungerar inte om inte bilen är igång? Finns bara en elfläkt, och det är kupefläkten, som går på läge 1 på tändlåset.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]