Sida 1 av 2
Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 20:41
av maccus
Hej
Jag ska byta Bensin tanken på min bil & ska Tryckavlasta bränsle systemet Genom att ta bort Säkringarna till förpumpen (Säkring Nr 4) huvudpumpen (Säkring Nr 6) & Sedan starta upp bilen & låta den gå på tomgång tills Att den Stannar......Så Hur mycket Bensin rymmer hela bränsle systemet Så att jag kan få en liten tids uppskattning Hur lång tid det tar att tömma hela systemet......
Tack på förhand
Mvh
Peter
Mvh Peter
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 20:45
av frasse4
Har bilen stått en stund lär den inte ens starta om du tar bort säkringarna. Jag skulle ta ut säkringarna, köra lite på starten och sedan lossa returledningrn framme vid bränsletryclsregulatorn. Och såklart försök köra tanken så tom som möjligt innan bytet.
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 20:54
av maccus
frasse4 skrev:Har bilen stått en stund lär den inte ens starta om du tar bort säkringarna. Jag skulle ta ut säkringarna, köra lite på starten och sedan lossa returledningrn framme vid bränsletryclsregulatorn. Och såklart försök köra tanken så tom som möjligt innan bytet.
Bilen startar utan problem & jag tänkte använda den här metoden för att den är smidigast för min del Men tack för ditt svar......
Mvh Peter
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 21:02
av frasse4
Om du tar ut rätt säkringar är det fråga om sekunder som motorn går. Metoden kommer dock inte tömma systemet utan bara göra det trycklöst.
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 21:06
av maccus
frasse4 skrev:Om du tar ut rätt säkringar är det fråga om sekunder som motorn går. Metoden kommer dock inte tömma systemet utan bara göra det trycklöst.
Okej tack

Tanken är redan tömd & Säkringarna jag nämnde är rätt säkringar enligt original instruktionsboken......
Mvh Peter
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 21:52
av lennarte
Dessa säkringar går även till tänd och bränslebox så bilen lär inte starta alls. Har du tömt tanken så låt bli säkringarna och starta motorn, den lär inte gå så länge. Men (som skrivits ovan) du tömmer inte systemet, bara gör det trycklöst
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: tor 25 jun 2020, 22:16
av maccus
lennarte skrev:Dessa säkringar går även till tänd och bränslebox så bilen lär inte starta alls. Har du tömt tanken så låt bli säkringarna och starta motorn, den lär inte gå så länge. Men (som skrivits ovan) du tömmer inte systemet, bara gör det trycklöst
Hmm Vad Skumt Lennarte

bilen startar går utan problem efter att jag har tagit bort båda Säkringarna Nr 4 & 6
IMG_20200606_083833_6.jpg (101.33 KiB) Visad 2929 gånger
IMG_20200606_083820_8.jpg (68.08 KiB) Visad 2929 gånger
Mvh Peter
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: fre 26 jun 2020, 01:44
av Amarace
Annars brukar man starta bilen och sedan dea bort säkringen till pumpen, då stannar den när trycket är nog lågt. OM den startar utan bränslepump är det ju endast på kallstarten den startar. Och som sagt, det töms inget system, det är fortfarande bensin i alla ledningar, men med inget (litet) tryck bara.
Men om du ska byta tank behöver du ju inte göra nåt, trycket är ju efter huvudpumpen.
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: fre 26 jun 2020, 14:27
av maccus
Amarace skrev:Annars brukar man starta bilen och sedan dea bort säkringen till pumpen, då stannar den när trycket är nog lågt. OM den startar utan bränslepump är det ju endast på kallstarten den startar. Och som sagt, det töms inget system, det är fortfarande bensin i alla ledningar, men med inget (litet) tryck bara.
Men om du ska byta tank behöver du ju inte göra nåt, trycket är ju efter huvudpumpen.
Tack för hjälpen Amarace
Mvh Peter
Re: Bränsle systemet Volvo 240GL årsmodell 1988 Motor B230F
Postat: lör 27 jun 2020, 10:01
av lennarte
Kollade på elschema, på LH 2.2 är det som du beskriver (säkring 6 anväds inte), det finns även en "huvudsäkring" för bränslesystemet vid batteriet. På senare modeller med LH 2.4 insprutningssystem är det som jag beskrev, båda fanns 1988. På -90-talet flyttades "huvudsäkringen" till säkringsdosan (säkring 6) p.g.a problem med dålig kontakt. Enligt vissa elscheman är där huvudsäkring vid batteriet även på -93 års modell (under hood fuse block), men på andra är det säkring 6. Kan vara att marknader har olika, har tyvärr inte Volvos original scheman.
På 1987 års model (LH2.2)är säkring 4 endast för tankpumpen, huvudpumpen och lambdasonden är säkrad av huvudsäkringen vid batteriet och då går motorn utmärkt så länge det finns bensin så det kan bli tillräckligt tryck.