Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnM
#1386210
Min hastighetsmätare har slutat gå. Passar samtliga mätare från 440 serien då jag bara behöver hastighetsmätaren och inte varvräknare eller färddator?

Mvh John
av Rådlös
#1386232
440 vet jag inte så mycket om. Jag har bara kört dom som hyrbilar ett antal gånger. Men om man vill veta om delar passar från andra årgångar och modeller så kollar man enklast en reservdelslista. Man letar då upp sin egen bil och kollar vad den aktuella detaljen heter som katalognummer/Volvonummer. Notera det och leta sedan upp dom tänkbara donatorbilarna och motsvarande detalj. Stämmer numret i båda fallen så passar detaljen.
Jag föreslår att du börjar leta upp din bil här: https://www.volvopartswebstore.com/
Detta är visserligen en USA-orienterad sida, men Volvonumren torde vara domsamma. Det kanske finns en motsvarande svenskspråkig sida, men jag känner inte till någon sådan. Men lite "magkänsla" säger mig att din bilmodell såldes stort i Holland och England. Det kan kanske vara en ledtråd?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1386234
Du kan även kolla på gcp.se där man även kan ladda hem de gamla reservdelskatalogerna.
av JohnM
#1386310
Tack för råden.
Jag har dragit ur sprängskiss och beställt delar.
Stort tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av vetten
#1386429
På Volvos 400 serie så är det ett vanligt fel med dåliga lödningar på mätarna plocka ut instrumentet och öppna försiktigt och kolla över alla lödpunkter men man får vara lite försiktig med för mycket värme när man löder om så att man inte skadar dom tunna kopparsträngarna men det är inte helt omöjligt att fixa själv, kolla även givaren som sitter på växellådan så att det inte är den som gett upp. Jag har haft några stycken 440 och 480 men hade aldrig problem med mätarna men vet att en hel del har haft det och lyckats fixa det. Det finns en klubbsida för 480 bilarna men där är det inte så mycket aktivitet numera tyvärr.
av tobbeturbo33
#1394740
Det brukar va som vetten skriver, dåliga lödningar, så bara plocka ut mätarhuset och gå igenom det. Finns flera varianter av mätarhus, och just Turbon har elektrisk hastighetssignal och färddator som gör det svårt att hitta ett att byta med. Då de inte är så vanliga.
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]