Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EJOH
#1381090
Hej allihop!
Jag har fått en 244 418 som jag vill försöka rusta upp och eventuellt kunna starta och puttra iväg med. Den har stått utomhus i TIO år. Jag vet att det är ett tag men jag har tid att slita lite. Är beredd att byta en hel del, men bilen har sentimentalt värde för mig så det är värt det.

Vad är det första jag ska göra? Vad kan jag redan nu veta att jag ska byta/se över? Vad tänker ni?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1381168
Alla bromsar lär ju behöva en genomgång
Sen är de väl bara kolla så vätskor finns där de borde o ser hyfsade ut.. friskt batteri bör behövas
Byt alla säkringar o putsa rent hållaren de ärgar ju i vanliga fall på 240
av Rådlös
#1381212
Hur har den stått? Skall man vara riktigt pedantisk när man ställer av en bil eller annat hjulfordon för en obestämd framtid, så skall man egentligen avlasta hjullagren. Man skall alltså palla upp bilen så mycket att hjulens tryck mot marken blir nästan noll. Då påverkar man hjullagren minst.
En enklare metod vore kanske att ta av hjulen när man ställer upp bilen.
Om du ändå skall kolla och motionera bromsarna, snurra på hjulen och försök lyssna på lagren.
Och när du kommer så långt som att du skall starta motorn, inspektera bränsleslangarna och byt om det behövs. Det var en debattör här på forumet tidigare i veckan som skulle starta en PV som hade stått oanvänd i flera år. Bränslslangar läckte och det började brinna!
Men kolla även alla andra gummislangar.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1381355
5-10L 98oktan batteri och en mindre verktygslåda så borde den starta. bromsar som nämns ovan så ska det gå att ta sig en kortare bit. sen bör man ju se över den mer noggrant med service osv. här bör man byta samtliga vätskor snarast och göra en komplett koll på ledningar av alla de slag + nya däck (det viktigaste på vilken bil som helst). att bara trampa iväg till en bilprovning om den startar och allt verkar fungera är bara dumt.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]