Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfred740
#1381030
Hej har en m40 som inte får plats eftersom medbringaren är för långt ut. Jag har försökt tajta muttern och hammarat på medbringaren men den går bara inte in. Har någon någon idé varför eller om jag kan fixa det?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1381085
Har du full mutter så sitter antagligen medbringaren där den ska.
Med tanke på dina tidigare inlägg så är det kanske så att kardanaxeln är för lång.
Att hamra på sådana här grejer brukar inta vara någon bra lösning, det är ju plana ytor som ska passa mot varandra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1381263
Jag skrev redan i förra tråden att splinsen ser ut att vara i botten. Det funkar inte utom möjligen på en traktor utan fjädring. Det måste ju vara såpass mån så man kan montera och demontera stången utan att "vålda". Kapa stången 3 -5 cm genom att svarva bort svetsen som fäster "öronen" till bakre korset och ta bort dom. Svarva sedan av en bit, sätt tillbaka "öronen" och svetsa fast. Var väldigt noga att det kommer i absolut samma läge som innan så funkar det
Användarvisningsbild
av lennarte
#1381336
Kan inte sägas för ofta, "fästöronen" måste sitta i absolut linje annars blir det vibrationer. Likadant med "öronen" på splinesdelen ska sitta i linje med öronen på stången mot växellådan.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1381374
du har inte bara fel växellådsfäste/kudde/bulthål eller hur man ska beskriva det? hade i en b23a och m46 i min -78 å de vart ju såklart konstigt när det inte passade riktigt men det gick att få dit det endå. men när jag skulle byta motorkudde upptäckte jag att något var för långt ifrån rätt läge. så fick tag på rätt växellådsbalk eller om det var fästet på växellådan. men kudden va fel endå. så det harmoniera inte riktigt då heller. det skall sitta en distans för bulthålen på ena sidan till växellådsbalken också som jag saknade. men efter lite forskande, en hel del skruvande och trilskande (i onödan egentligen) så stämmer allt överens och det är lättskruvat igen.....
Användarvisningsbild
av Alfred740
#1383576
Förstår inte riktigt vad du menar. Min förra m40 växellåda passade bra men den behövdes bytas. Jag köpte en ny m40 som var lite "nyare" och den medbrigaren sitter en centimeter längre ut och det är precis så att växellådan inte får plats. Jag har mät och jämfört växellådorna och det är medbringaren som är längre ut. Jag tror att min kortade kardan är lite längre än vad folk brukar ha (den är 32 cm och på en annons såg jag en som var på 25). När den andra växellådan är uppe så är den kortade kardanen längst in i splines.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor