Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1378660
Hej

Jag har en liten teknisk Chassi fråga......det sitter en lite böjd skärmplåt över den bakre sista ljuddämparen på min Volvo 240GL av Sedan modell......& Den här Skärmplåten börjar bli i lite dåligt skick rost mässigt......& Att köpa en ny Sådan Skärmplåts reservdel hos Bilia/GCP den Plåten kostar 2500 kr......Så min fråga är vad fyller denna här Skärmplåten för funktion ???...... Är det någon form av Stenskotts eller en typ av Värmeskydd för Bensintanken
Någon som vet något om det här......

Tacksam för svar

Mvh Peter
PSX_20200508_133100.jpg
PSX_20200508_133100.jpg (19.7 KiB) Visad 2621 gånger
Mvh Peter

#1378709
Det är med all säkerhet ett värmeskydd som ska stoppa strålningsvärmen från ljuddämparen vid något extremt belastningsprov i Arizona-temperaturzon.. :P
Kanske dumt att ta bort med tanke på närheten till bensintanken men en galvad stålplåt bockad till ungefär samma form borde göra jobbet lika bra.
#1378713
Erik Å skrev:Det är med all säkerhet ett värmeskydd som ska stoppa strålningsvärmen från ljuddämparen vid något extremt belastningsprov i Arizona-temperaturzon.. Bild
Kanske dumt att ta bort med tanke på närheten till bensintanken men en galvad stålplåt bockad till ungefär samma form borde göra jobbet lika bra.
Asså näää ta bort den det är bara dumt att göra den fyller ju någon funktion Annars hade den inte suttit där......jag får klippa till en plåt bit av galvaniserad plåt & popnita fast över hålet och lägga lite karosseri kitt i mellan plåtarna och grundmåla sedan på med lite underredsmassa över Bild

Mvh Peter

#1378716
Tanken är nog att plåten ska vara (läs har varit) silverblank för att reflektera bort värmestrålningen, gör du den svart så absorberar den värmen i stället..
Och sen ska det förstås vara en luftspalt mellan skärmplåten och chassie / tank för att hindra att värmen leds över.
Men om du nu inte tänkt dra släpvagn i hög hastighet i Arizona så lär du förmodligen ha rätt goda marginaler innan tanken blir överhettad ;-)
#1378724
Erik Å skrev:Tanken är nog att plåten ska vara (läs har varit) silverblank för att reflektera bort värmestrålningen, gör du den svart så absorberar den värmen i stället..
Och sen ska det förstås vara en luftspalt mellan skärmplåten och chassie / tank för att hindra att värmen leds över.
Men om du nu inte tänkt dra släpvagn i hög hastighet i Arizona så lär du förmodligen ha rätt goda marginaler innan tanken blir överhettad ;-)
Okej jag förstår Poängen Erik men Skärmplåten är redan rostskyds behandlad sedan tidigare med underredsmassa av den tidigare ägaren och det är en luft spalt på ca 4 - 5 cm mellan Skärmplåten och golvet till bagageutrymmet......

Mvh Peter

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]