Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FelixJohan
#1378644
Min 240 har tjorvat. Startat, inte startat, startat, sen dog den. Till slut tog vi ut tändlägesgivaren på svänghjulet (svänghjulsgivaren?) Rengjorde den och då startade den. Sen dog den igen så då bytte vi givaren, den gick ett tag, dog, startade, dog, startade och sen dog startmotorn.

Så igår har jag haft lös startmotorn. Den var sprucken i ytterdelen som sitter inne vid svänghjulet. Och då passade jag på att snurra på svänghjulet och kolla på det också. Det jag såg var att en tand var av...

Så jag tänkte väl byta startmotor MEN då måste jag väl byta svänghjulet också eller? Kan väl inte vara så bra att en tand var av? Och funderar även på vad som orsakat detta från början? Vill tro att svänghjulet är roten till startfelet... Men hur har det blivit så?
Bilagor
Screenshot_20200508_104710.jpg
Screenshot_20200508_104710.jpg (44.81 KiB) Visad 2695 gånger
IMG_20200507_193414.jpg
IMG_20200507_193414.jpg (863.71 KiB) Visad 2695 gånger
#1378782
FelixJohan skrev: fre 08 maj 2020, 11:10 Min 240 har tjorvat. Startat, inte startat, startat, sen dog den. Till slut tog vi ut tändlägesgivaren på svänghjulet (svänghjulsgivaren?) Rengjorde den och då startade den. Sen dog den igen så då bytte vi givaren, den gick ett tag, dog, startade, dog, startade och sen dog startmotorn.

Så igår har jag haft lös startmotorn. Den var sprucken i ytterdelen som sitter inne vid svänghjulet. Och då passade jag på att snurra på svänghjulet och kolla på det också. Det jag såg var att en tand var av...

Så jag tänkte väl byta startmotor MEN då måste jag väl byta svänghjulet också eller? Kan väl inte vara så bra att en tand var av? Och funderar även på vad som orsakat detta från början? Vill tro att svänghjulet är roten till startfelet... Men hur har det blivit så?
Hej, jag vet inte hur svänghjulet gått sönder, men en sak vill jag markera: Tar du bort svänghjulet, så måste du göra en markering exakt hur det satt eftersom du har varvtals - och positionsgivare på hjulet. Kom också ihåg att det är ett annat svänghjul på en manuell låda. Tänkte ifall du köper ett helt svänghjul på skroten. Det ska i allafall bytas. Det borde inte vara några problem. Viktigt sedan att dra åt bultarna till startmotorn ordentligt. Alla bultarna på automatlådan måste dras ordentligt. Att de kanske satt lite löst kan ju vara en orsak till problemet? Eller var det kanske Biltemas startmotor? Jag köper aldrig delar som har med motorns funktion på Biltema. Efter 20års erfarenhet har jag inget förtroende för vissa saker på Biltema. Kemikalier kan man köpa där, samt broms och framvagnsdetaljer. Om du nu byter startmotor, så kolla också om startkontakten bakom tändlåset är bytt. Jag köpte ny startmotor till min 945:a. Efter en kort tid, brann nya startmotorn upp, p.g.a. att det blev glapp i sliten startkontakt. Kontakten är bara Volvo som har. Kostar cirka en tusenlapp. Mvh Tobias
#1378830
Räcker med o ställa motorn i nollläge 8nnan du dementerar svänghjulet då ska ytan utan hål vara mot startmotorn.

Att de saknas en tand för startmotorn är väl ingen jättegrej lite värre när det är automat kanske då du inte kan rulla igång bilen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1378866
Det är fortfarande 1\4-del kvar av kuggen kvar och i så fall får resten av kuggen slipas bort, annars kan det komma "kugg på kugg". I så fall händer samma sak igen med startmotorn. Slipas kuggen bort kan startmotorn "spinna loss" där och då får du med ett ledhantag och en 24 mm hylsa. Dock finns risken kvar att det hamnar "kugg mot kugg

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]