Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanelk
#1376868
Hej !

Har bytt hjullager fram på min 242 -75 men muttern som drar fast lagret mot fjäderbenet var dåligt och jag har kollat hos Volvo, mekonomen, skrotar och muttrar generellt efter muttern som sitter där och ingen har den.. Har köpt m14 och m15 muttrar av alla slag men ingen passar på gängen. Någon som vet vad som ska sitta där och var man kan få tag i det ? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376875
Mät diametern på gängan med skjutmått. (16 mm bör det vara), sedan mäter du avståndet mellan topparna på gängorna. Det finns 1,0, 1,25, 1,5, 1,75 och 2mm. Man säger då att stigningen är typ 1,5mm men 2 mm är standard stigning och det är den som finns i "vanliga" butiker. Bilfabrikanter använder oftast en annan stigning och en hårdare kvalitet. Gjorde en enkel sökning på nätet "kronmutter m16x1, 5" och detta kom först
https://www.rinab.nu/slaepvagn-a/Axel-- ... jUQAvD_BwE
Nu vet jag inte om det är rätt rätt storlek,det får du mäta dig till. Kolla även på VParts och sådana sidor, men det har gjort hoppas jag
av johanelk
#1376883
lennarte skrev: tis 28 apr 2020, 10:58 Mät diametern på gängan med skjutmått. (16 mm bör det vara), sedan mäter du avståndet mellan topparna på gängorna. Det finns 1,0, 1,25, 1,5, 1,75 och 2mm. Man säger då att stigningen är typ 1,5mm men 2 mm är standard stigning och det är den som finns i "vanliga" butiker. Bilfabrikanter använder oftast en annan stigning och en hårdare kvalitet. Gjorde en enkel sökning på nätet "kronmutter m16x1, 5" och detta kom först
https://www.rinab.nu/slaepvagn-a/Axel-- ... jUQAvD_BwE
Nu vet jag inte om det är rätt rätt storlek,det får du mäta dig till. Kolla även på VParts och sådana sidor, men det har gjort hoppas jag
Tack för det svaret, då blir det lättare att hitta rätt :)
av S6024t
#1376888
skit åxxå! finnd det inga 240 på skroten du kollat ,eller har du bara ringt? = dom orkar inte gå ut o kolla på en "hel bil" Kan tänka mig att dom inte lagrar in en mutter bara..Var i Sverige finns du? Jag har en bra kontakt med en skrot..
av johanelk
#1376910
S6024t skrev: tis 28 apr 2020, 11:27 skit åxxå! finnd det inga 240 på skroten du kollat ,eller har du bara ringt? = dom orkar inte gå ut o kolla på en "hel bil" Kan tänka mig att dom inte lagrar in en mutter bara..Var i Sverige finns du? Jag har en bra kontakt med en skrot..
Pratade med 3st skrotar och ingen "sålda" muttern lös = dom orkar inte skruva loss. Men jag har mätt och det är m16 och sen 1.0,1.25 eller 1.5mm svårt att se. Har beställt 1st av varje och håller tummarna. Passar ingen av dom så tar jag gärna hjälp om du har kontakter :)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]