Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1376678
Hej! Jag har en 240 Turbo med B21FT och K-jetronic. Ett av alla problem jag har med den bilen är att tomgången är hög. Den ligger på konstant 1500varv/min. När jag sökte runt på internet tidigare så hittade jag en engelsk felsökningslista som pekade på att "auxilary air valve do not close". Frågan är då, var sitter "auxilary air valve"?

Eller kan det vara så att tomgången behöver justeras? Om det nu finns en tomgångsskruv på dessa motorer. Var sitter den då i sådana fall?

Jag är helt färsk på det här med K-jetronic så all hjälp jag kan få uppskattas.
av rd350
#1376776
Sitter en förhållandevis stor "ratt" på spjällhuset som du ställer tomgången på. Vanligt är att o-ringarna runt insprutarna läcker så det drar tjuvluft där, kolla med startgas.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1376785
Tack för ditt svar, rd350.

Jag har felsökt med en jäkla massa startgas och det verkar läcka vid packningen under insugsspjället. Jag har för mig att B21FT inte har den där ratten för att justera tomgången med.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376823
FyoDisco skrev:auxilary air valve do not close
På svenska kallas den tillsatsluftslid och ska vara öppen (beroende på temperatur) när motorn är kall och helt stängd när motorn är varm. Ser ut så här (B21E -76) och skivan som rör sig och öppnar och stänger för luften fastnar ofta i typ halvöpper läge. Den svarta ratten är för justering av tomgångsvarvtalet. Det är mycket vanligt med tjyvluft på äldre K-Jetronic och då kan det bli olika symtom beroende på var det läcker. Har tyvärr inte jobbat på turbomodellen, men det borde vara liknande som på "vanliga".
volvo_240_1976_tillsatsluftslid.jpg
volvo_240_1976_tillsatsluftslid.jpg (65.39 KiB) Visad 3621 gånger
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1378929
lennarte skrev:
FyoDisco skrev:auxilary air valve do not close
På svenska kallas den tillsatsluftslid och ska vara öppen (beroende på temperatur) när motorn är kall och helt stängd när motorn är varm. Ser ut så här (B21E -76) och skivan som rör sig och öppnar och stänger för luften fastnar ofta i typ halvöpper läge. Den svarta ratten är för justering av tomgångsvarvtalet. Det är mycket vanligt med tjyvluft på äldre K-Jetronic och då kan det bli olika symtom beroende på var det läcker. Har tyvärr inte jobbat på turbomodellen, men det borde vara liknande som på "vanliga".
volvo_240_1976_tillsatsluftslid.jpg
Tack för ditt svar!

Jag har inte hunnit byta packningen ännu, men skulle det inte vara så ett byte av den hjälper den höga tomgången så är tillsatsluftsliden starkt misstänkt. Sen verkar bilen gå väldigt fett också, men jag vet inte om det kan påverka tomgången.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1378936
Styrtrycksventilen brukar väl också lämna in på dessa med ofta fet gång som följd.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1380247
Cotag skrev: sön 10 maj 2020, 01:19 Styrtrycksventilen brukar väl också lämna in på dessa med ofta fet gång som följd.
Är det den som på engelska kallas för WUR (Warm Up Regulator)?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1380256
Googlade och ja det ska det väl kunna vara. Styrtrycksventilen ser till att motorn får fetare blandning upp till normal arbetstemp och tillsatsluftsliden ger mer luft vid samma tillfälle.
Bästa sätt att diagnosticera styrtrycksventilen är antagligen att mäta styrtrycket vid kall och varm motor, vet inte om exempelvis Biltema har grejer för sånt nuförtiden, det är ju egentligen bara en manometer och några kopplingar som behövs.
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle ... tronic.pdf
Användarvisningsbild
av Frrla
#1380316
jag har upptäckt att ska man felsöka dessa system och utesluta tex en styrtrycksventil så har jag gjort en ställbar sådan. nu när jag vet på ett ungefär hur en ska stå vid varm motor så ska jag göra en till som jag kan byta mellan i felsökningssyfte.
tillsatsluftslid är inte jättesvår att "felsöka" och bränsleenheten med "tallriken" krävs andra metoder än mätinstrument att hitta ett fel på.
bränslepump och filter har jag aldrig haft problem att hitta fel på heller även om man ska mäta ett visst flöde osv så har jag upptäckt att en dålig pump gör att bilen går olika vid varje tillfälle, låter illa eller så hörs det att den är svag.
kvar är spridare och tjuvluft. spridarna är väll det enda här som egentligen kostar pengar där det kommer kännas..
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]