Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEA
#1375723
Går det att sätta i automatlåda i en manuell 245:a från 93’.
Hur mycket jobb är det? Måste kardan bytas? Är det stor risk att det inte blir lyckat?
Dyrt att lämna bort om man köper automatlådan på skroten eller hittar donatorbil?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1375743
Nu vet jag inte omständigheterna kring detta "bygge" men hur som haver så är det ingen "vinstaffär". Ofta brukar man göra tvärt om eftersom det brukar stå bilar med manuella lådor lite här och var och har vart till skänks i princip. då är det ens egen "fritid" man kostat på bilen. men detta kanske gällde mer för ca 10 år sen då 240 var "skrot" även om det inte var något fel på bilen.

Donatorbil är alltid att föredra även om det inte är så fruktansvärt många delar att hålla reda på så, är det alltid den där klämman och just en sådan skruv som annars fattas.
Kanske kan du återgå till skroten om du skulle sakna något? Att lämna bort arbetet kommer garanterat kosta en (bra) slant beroende på vem du kan lura att utföra jobbet :)

Hade en aw55(?4stegad) helt komplett efter byte mot m46 i min gle som tydligen alla grejer skulle följt med till och det var en ihopknuten ica kasse med skuvar och grejer i som följde med lådan och diverse lösa delar som pedalställ växelspak, wire, plast osv. så jag antar att det var allt som behövdes för att återställa bilen till original. försökte sälja allt för 500kr på blocket i 2 månader men ingen nappade så jag gav bort den. nu är lådan säkert förstörd då den stått ute i 4-5år..
av SEA
#1375777
Nja omständigheterna är bara att jag väldigt gärna skulle ha automat men gillar bilen i övrigt så känns tråkigt att byta bil för lådans skull, så tänkte att det får vara värt några tusen spänn om det går att få in en automat.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1375884
Inte så mycket hjälp men det är bara de sista årgångarna på 240 som hade lockup på automaterna. Bör dock gå att ta själva lådan från en senare 940 eller en ZF22 från en 740/940 för de har lockup betydligt tidigare (ca 80 km/h).
av SEA
#1377829
Nu har jag en donator bil (körbar) med automatlåda som växlar och funkar fint.
Nån i Stockholmsområdet som vill åta sig jobbet att byta?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1377853
Beror på när den är reggad, om det är före 1/1 - 93 är det ok.
av SEA
#1378174
Men hur stor är chansen att dom reagerar på bilprovning om man bara byter?
Det är väl liten chans att dom börjar kolla det om inget ser konstigt ut...
av Volvosson
#1378179
Svårt att säga.

Men går de in i systemet och tittar, så står där ju precis
samma info som på ditt reg-bevis: Växellåda = Manuell.
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]