Sida 1 av 1

Byta fjädrar?

Postat: tis 21 apr 2020, 17:29
av axeld
Har en 245:a från 88 som jag renoverar och har i princip demonterat allt i framvagns väg på den. Funderar nu när det snart är dags att sätta ihop allt om man ska byta fjädrar också. Har aldrig byt fjädrar då det inte behövts då alla bilar förut har varit såpass nya. Men med denna funderar jag också på sänkningsfjädrar och undrar är det värt att byta fjädrarna också när man ändå har allt nere och det är lätt att göra?

Re: Byta fjädrar?

Postat: tis 21 apr 2020, 20:49
av Frrla
sätter du 60mm sänk-fjädrar får du garanterat byta stötdämpare också då fjädrarna kommer sitta löst och bilprovningen kommer gnälla, samt att det är FARLIGT att köra så... de dilemmat har jag hamnat i nu. vet inte hur det blir med 40mm däremot.
problemet med fjäderbyte är bromsslangarna annars. sätt längre bromsslangar så kan du lossa bultarna i tornet och vika ut allt när/om du vill byta i framtiden istället tex.

Re: Byta fjädrar?

Postat: ons 22 apr 2020, 08:14
av lennarte
Inte säkert att inställningsmöjligheterna för Cambervinkeln räcket till med snedslitning av däcken som följd.

Re: Byta fjädrar?

Postat: ons 22 apr 2020, 11:12
av axeld
Har nere fjäderbenet helt ifrån bilen och ska byta stötdämpare också. Funderar på 60mm sänkfjädrar men dom gammla fjädrarna är aldrig bytta så jag funderar på om det är värt med nya fjädrar.
Men är 40mm sänkfjädrar bättre att ha alltså?

Re: Byta fjädrar?

Postat: ons 22 apr 2020, 18:58
av Frrla
lennarte skrev:Inte säkert att inställningsmöjligheterna för Cambervinkeln räcket till med snedslitning av däcken som följd.
På min gick det bra iaf. inte krockad eller idiotkörd/nerlastad osv. har nya bussningar runt om också. med 60mm vart det bra marginal kvar. hade den inne på volvo för hjulinställning och den vart spikrak på graden :)

saab 900 dämpare är kortare och ska göra sig bra, men lite smalare i topp så man får tillverka en distans. har själv dem dämparna hemma, men har inte plockat isär det igen. måste rita så jag inte förlorar hjulinställningen tänkte jag. och så ska revbenet få läka iho ordentligt innan jag ger mig på det igen......

Här är första bilden bara någon vecka gammal. där har den stått ett tag men man får en uppfattning om 40/60mm sänkningssats
https://www.garaget.org/?car=350722

o just de. ställbart panhardstag bak är ingen dum ide om du ska ha ner den bak. annars kommer det till och med synas att den går snett och de skiljer från sida till sida..

Re: Byta fjädrar?

Postat: ons 22 apr 2020, 21:15
av axeld
Har redan nya stötdämpare som ska vara till bilen. Men 60mm fjädrarna fungerar alltså felfritt? Tänker mest om det var någon speciell konsekvens av det eller bra att tänka på sak

Re: Byta fjädrar?

Postat: fre 24 apr 2020, 17:22
av Frrla
axeld skrev:Har redan nya stötdämpare som ska vara till bilen. Men 60mm fjädrarna fungerar alltså felfritt? Tänker mest om det var någon speciell konsekvens av det eller bra att tänka på sak
jag skrev till dig i första inlägget. har sett en hel del olyckor pga kapade/sänkningssatser osv där dämparna då blir för långa. sen brukar normalt sett en kortare fjäder vara styvare vilket "originaldämparen" inte är gjord för och väghållningen försämras avsevärt.
Detta är inget att leka med.

Re: Byta fjädrar?

Postat: fre 24 apr 2020, 19:07
av axeld
Så då måste jag alltså köpa ett par andra dämpare eller ta en sänkfjäder som inte sänker lika mycket. Känns som att det blev lite för komplicerat än vad det ska vara. Har sett dom som monterat 40mm och dessa glappar inte när den är upphissad. Frågade även försäljaren och dom sa att 60 inte glappar dom heller

Re: Byta fjädrar?

Postat: fre 24 apr 2020, 23:50
av Marlboroman
Kör med 60/40 på min 240 och standard längd på dämparna utan bekymmer.

Re: Byta fjädrar?

Postat: lör 25 apr 2020, 09:17
av axeld
Marlboroman skrev:Kör med 60/40 på min 240 och standard längd på dämparna utan bekymmer.
Tack. Precis det svar jag behövde