Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axeld
#1375714
Har en 245:a från 88 som jag renoverar och har i princip demonterat allt i framvagns väg på den. Funderar nu när det snart är dags att sätta ihop allt om man ska byta fjädrar också. Har aldrig byt fjädrar då det inte behövts då alla bilar förut har varit såpass nya. Men med denna funderar jag också på sänkningsfjädrar och undrar är det värt att byta fjädrarna också när man ändå har allt nere och det är lätt att göra?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1375749
sätter du 60mm sänk-fjädrar får du garanterat byta stötdämpare också då fjädrarna kommer sitta löst och bilprovningen kommer gnälla, samt att det är FARLIGT att köra så... de dilemmat har jag hamnat i nu. vet inte hur det blir med 40mm däremot.
problemet med fjäderbyte är bromsslangarna annars. sätt längre bromsslangar så kan du lossa bultarna i tornet och vika ut allt när/om du vill byta i framtiden istället tex.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1375791
Inte säkert att inställningsmöjligheterna för Cambervinkeln räcket till med snedslitning av däcken som följd.
av axeld
#1375814
Har nere fjäderbenet helt ifrån bilen och ska byta stötdämpare också. Funderar på 60mm sänkfjädrar men dom gammla fjädrarna är aldrig bytta så jag funderar på om det är värt med nya fjädrar.
Men är 40mm sänkfjädrar bättre att ha alltså?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1375861
lennarte skrev:Inte säkert att inställningsmöjligheterna för Cambervinkeln räcket till med snedslitning av däcken som följd.
På min gick det bra iaf. inte krockad eller idiotkörd/nerlastad osv. har nya bussningar runt om också. med 60mm vart det bra marginal kvar. hade den inne på volvo för hjulinställning och den vart spikrak på graden :)

saab 900 dämpare är kortare och ska göra sig bra, men lite smalare i topp så man får tillverka en distans. har själv dem dämparna hemma, men har inte plockat isär det igen. måste rita så jag inte förlorar hjulinställningen tänkte jag. och så ska revbenet få läka iho ordentligt innan jag ger mig på det igen......

Här är första bilden bara någon vecka gammal. där har den stått ett tag men man får en uppfattning om 40/60mm sänkningssats
https://www.garaget.org/?car=350722

o just de. ställbart panhardstag bak är ingen dum ide om du ska ha ner den bak. annars kommer det till och med synas att den går snett och de skiljer från sida till sida..
av axeld
#1375886
Har redan nya stötdämpare som ska vara till bilen. Men 60mm fjädrarna fungerar alltså felfritt? Tänker mest om det var någon speciell konsekvens av det eller bra att tänka på sak
Användarvisningsbild
av Frrla
#1376199
axeld skrev:Har redan nya stötdämpare som ska vara till bilen. Men 60mm fjädrarna fungerar alltså felfritt? Tänker mest om det var någon speciell konsekvens av det eller bra att tänka på sak
jag skrev till dig i första inlägget. har sett en hel del olyckor pga kapade/sänkningssatser osv där dämparna då blir för långa. sen brukar normalt sett en kortare fjäder vara styvare vilket "originaldämparen" inte är gjord för och väghållningen försämras avsevärt.
Detta är inget att leka med.
av axeld
#1376210
Så då måste jag alltså köpa ett par andra dämpare eller ta en sänkfjäder som inte sänker lika mycket. Känns som att det blev lite för komplicerat än vad det ska vara. Har sett dom som monterat 40mm och dessa glappar inte när den är upphissad. Frågade även försäljaren och dom sa att 60 inte glappar dom heller
av axeld
#1376302
Marlboroman skrev:Kör med 60/40 på min 240 och standard längd på dämparna utan bekymmer.
Tack. Precis det svar jag behövde

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]