Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373740
Hej! Köpte en 81as 244 i förrgår som inte startar, alla tänddelar förutom fördelaren och brytarspetsarna är sprillans nya.
Den får soppa och har gnista men startar inte. Skruvade dän förgasaren och rengjorde den och upptäckte att flottören inte satt fast riktigt, nu när man vrider på starten tänder den till men bokstavligen sprutar bensin in i luftröret, luftfiltret blev dyngsurt men fick den att gå om man hade full gas.
Dock lät det som om den gick på 2 cylindrar och 400 varv vid fullgas.
Släppte man så spottade den och hade sig ett tag sen dog den.
Vad tusan är anledningen till att det sprutar satan från föggen in i luftröret?? Membranet är helt och fint å det är olja i förgasaren. Föggen är en pierburg 175CD.
Tackar på förhand för snabba svar och hjälp då jag vill få liv i den så fort som möjligt!
#1373771
Du skriver själv att du gjorde något med flottören. Kan det ha blivit fel där? Flottören skall ju sitta upphängd som i ett gångjärn och sedan skall den röra sig uppåt när det rinner in bränsle. När det är fullt skall den trycka underifrån på nålventilen som då stänger av tillflödet till flottörhuset. Ventilerna slits med åren och det händer också att det kan bli "punktering" på flottörerna så att dom inte flyter längre.

Om du Googlar på Misab så kan du få fram sprängskisser på din förgasare. Det är möjligt att du får lite hjälp på vägen där?
#1373777
Jo precis, när jag skruvade isär den första gången så satt inte flottören fast alls utan låg bara löst, så jag hakade i ventilen och gångjärnet så att flottören skulle funka som den ska, vilket den borde göra. Men jag ska ta en titt på misab så jag vet att allt sitter rätt.
#1373784
Rör sig trotteln som den ska? Går den trögt upp och snabbt ner när du lyfter den meď fingret och släpper. Går den ända ner, ska landa "så det hörs". Hur ser membranet ut, är där olja i ???
#1373818
Japp den går ganska trögt upp och fort ner, va ingen olja i den när jag köpte den så jag fyllde på med atf olja. Membranet är fräscht, dock kan det sitta fel, skulle det kunna vara anledningen till detta? Sen på plastgrejen så sitter det 2 slanganslutningar som går till nån elstyrd metallklump. Det kommer in soppa genom den ena som går till klumpen sen går den tillbaka från den till plastgrejen och flåsar soppa in i luftröret. Förstår inte den funktionen riktigt, är mer hemma på gamla SU.

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]