Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372748
Hej.

Jag har införskaffat mig en ny bruksbil i form av en 245 GL -90. Fd vattenfallsbil som är snikigt utrustad förutom diffbroms och givetvis en 091-B bensinvärmare med typ 3-tidur.

Jag har tidigare skruvat en del med dessa värmare (fixat i ordning och "provkört" på verkstadsgolvet), dock aldrig skruvat med dom monterat i bil.

För det första så är tiduret helt dött. Ingenting lyser och ingenting händer när jag trycker på knapparna. Hur ser inkopplingen av tidur och värmare ut på 200-serien? Jag har försökt tolka elscheman och det jag kommer fram till är att värmaren och tiduret ligger helt utanför bilens ordinarie elsystem med egen säkring (säkringar?) vid batteriet, stämmer det?



Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1373623
Det här blev enklare än vad jag trodde. Visade sig att tiduret inte ens var inkopplat och efter lite letande så hittades kontaktstycket bakom en av mittkonsolens plastpaneler.

Vattenpumpen till värmaren är paj, men annars funkar värmaren fint. :-)
#1373639
Vattenpumpen behövs väl egentligen bara om du vill ha värme i kupén. Jag lyckades "skrämma liv" i cirkularionspumpen på en husvagn som stått i 10 år. Skruvade isär och knackade loss all rost runt ankare och fältmagneter så funkade den igen. Sedan var det fel på gaspannan också men en ny elektrod (Känner om pannan värmer) och ett nytt överhettningsskydd så funkade den också :-D :-D.
#1373665
Nej, cirkulationspumpen behövs för att värmaren skall gå. Fungerar inte pumpen blir vattentemperaturen ganska snart (några minuter) för hög i värmaren och då tror driftstermostaten att uppvärmningen är klar och värmaren slår av.

Fint att det var så enkelt! Smart också att skruva med detta nu när det är varmt och trevligt och värmaren egentligen inte behövs. Annars blir det ju lätt att man börjar pilla med det i november när man egentligen vill ha den i drift.
#1373704
Numera lär det finnas billiga kinesiska kopior, men förr var det så, på Volvo Flygmotors tid och en bit framåt, att orignialpumpen, Johnson Pump, fanns (och finns ännu) i fritidsbåtbranschen till 2 tredjedelar av Volvobutikens pris. Alltså ungefär en tusenlapp billigare än Volvos reservdelspris.

Detta är samma pump som Volvo Flygmotor levererade till 091B.
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/pum ... hnson-pump
#1373720
Rådlös skrev:Detta är samma pump som Volvo Flygmotor levererade till 091B.
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/pum ... hnson-pump
Ser likadan ut som den i husvagnen..... Dock är där 3/4" slang i husvagnen (kanske t.o.m 1"). Men om konstruktionen är densamma så är den hyfsat lätt att ta isär. Det är i så fall bara att skruva loss överdelen, det är en magnetisk koppling så själva pump delen har ingen mekanisk kontakt med själva elmotorn
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]