Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371252
Hej! Jag har googlat lite men inte blivit riktigt klok så jag behöver er hjälp här.

Igår tog jag ut bilen från vinterförvaringen och efter att ha kört ca. 500m så tänds lambdalampan. Det är första gången som jag ser den tänd (när den inte ska vara tänd) på denna bilen så länge den har varit i mina ägor. När jag kollade felkoderna så fick jag 2-1-2, alltså ingen signal från syresensorn. Nu har jag kört några mil och varningslampan lyser fortfarande, men bilen går bra att köra. Inga konstigheter alls. Ibland kan den gå något ryckigt.

Har ni några tips på vad jag kan felsöka eller vad för åtgärder jag kan vidta för att försöka fixa detta? Var ska jag mäta någonstans för att med en multimeter mäta syresensorns funktion?

Bilen är en Volvo 245 1990 med LH2.4 och B230F.

Mvh
Felix
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
#1371262
Jag skulle följa sladden från syresensorn (lambdasonden) till den har en koppling i motorrummet. Sedan ta isär kopplingen och spreja i lite elektroniksprej och sätta ihop kontakten. Sedan nollställa felkoden och provköra.

En del felkoden kvarstår även om felet är avhjälpt till dess de raderas.
#1371289
Tack för ditt svar, frasse4! Jag ska kolla kontakten och spreja elektronikspej där.

Jag har felsökt lite grann idag. Vad jag kan se så finns det inga yttre skador på kablaget. Jag provade även att radera felkoderna och jag tog bort minuspolen på batteriet en stund. Sedan startade jag bilen och då var lambdalampan borta! Då lät jag bilen stå på tomgång tills den kom upp i arbetstemperatur och precis när temperaturnålen har kommit upp till arbetstemperaturen så tändes varningslampan igen...
#1371293
Ok, det stämmer ju med lambdans funktion, ECU:n kör utan lambda medan motorn (och sonden) värms upp, så kallad open loop.
#1371556
Jag har mätt idag med multimeter på lambdasondens signalkabel (den enkla kabeln som löper vid torkarmotorn). Resultatet är att multimetern visar 0,51-0,52V konstant. Oavsett om bilen är varm eller kall eller om jag varvar bilen eller låter den stå på tomgång.

Kan detta bero på något annat än att sensorn är kass?
#1371567
Lambdan ska hoppa upp och ner i och med att datorn justerat bränsleblandningen. Men det finns risk att en digital multimeter uppdaterar mätningen långsamt och missar svängningen. Men det låter ju som att något är fel på sonden...
#1371581
Tänk på att kablarna mellan Lambdasonden och boxen ska vara kopplade (mäta parallellt). Men det är är (som Frasse snriver) inte alla multimetrar man kan mäta det med. En del har "inbyggd tröghet" för lugnare visming. Omkring 0,5V är vad det ska vara när du startar med kall motor
#1372713
Problemet är löst! Det var enkelt fixat. En säkring saknades helt enkelt haha. Riktigt klantigt av mig att missa det. Men tack i alla fall för hjälpen!
#1373929
Det var säkringen till bränslepumpen och lambdasonden. De går på samma säkring. Den sitter nere till vänster vid förarplatsen, bland alla de andra säkringarna.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]