Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1367969
När jag startar bilen och låter den komma upp i temperatur så låter den väldigt bra, men mätare visar som bifogad bild. Den borde ligga i mitten? Hur kan jag kolla om den faktiskt överhettar på annat vis?
temp.jpg
Bild 1
temp.jpg (122.67 KiB) Visad 2469 gånger
Det verkar som att den förbrukar mycket bränsle, tändningen verkar högt ställd jämfört med grannens B23, se bild (röd ring är min och grön ring är grannens), tyvärr hade jag inget mätinstrument och fördelaren sitter stenhårt fast.
pic2.png
Tändinställning
pic2.png (279.35 KiB) Visad 2469 gånger
#1367977
Vet du om du har brytarlöst system? Om du har brytarspetsar så kan vilket läge som helst vara rätt. Det beror på hur slitna brytarspetsarna och även kamnockarna är. Om det är ett brytarlöst system så är chansen större att det kan vara lika på två olika bilar. Men ingen självklarhet att det måste vara så.
Tändinställningen kollar man med en stroboskoplampa och lyser på det nedre kamremshjulet. Där finns en mätskala instansad som visar antal grader förtändning. Man tar aldrig ur fördelaren vid mätning av förtändningen. Möjligen vrider man på den, om det behövs.
Den verkliga temperaturen kollar man bäst med en IR-termometer. Då mäter man på ett lättåtkomligt ställe, gärna nära termostathuset, men inte på slangen efter termostaten. Och om man vill ha en mätserie, alltså flera mätresultat i rad under t.ex uppvärmningsfasen, så skall man mäta på samma ställe varje mätning. Mäter man på olika ställen så får man också olika resultat som inte är värda så mycket.
En stroboskoplampa kostade tidigare runt 300 kr på Biltema. En IR-termometer kostar 200 kr på Clasisjön. Båda är lite speciella instrument. Det är inga vardagsverktyg för varje bilägare. Har du någon riktigt intresserad och kunnig amatörmekaniker i din vänkrets, på jobbet kanske (?), så kanske vederbörande har dessa instrument? Hör dig för. Annars är det verkstad som gäller.
#1368994
Kolla med en strobolampa hur din förtändning står. Testa o kolla med en ir termometer som nämns. Verkar det fel testa o byt termostat kolla hur kylaren ser ut.
Om kylsystemet är igensatt renspolning..Innan du kollar förtändningen sa brytarna stå rätt med rätt avstånd. Rätt elektrod avstånd på stiften och rätt värmetal på stiften. Tjyvluft kan vara nått o leta efter med. Fördelaren sitter som fan ibland testa med 5-56 spruta runt kanten nåra dagar. Sen kan man få ta en stor polygrip o försöka jucka loss fördelaren väldigt otrevligt då fördelaren kan paja.
Tempgivaren kanske men har personligen inte vart med om att den felar. Eller själva mätaren.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...