Sida 1 av 1

83a 340 startmotor går varm men ej kall

Postat: mån 02 mar 2020, 21:17
av Nopy
Hej, mitt första inlägg detta.

Jag har iallfall köpt mig en 83a 340 som mindre projektbil, bra skick på allt förutom att den har problem med kallstart. Kall fungerar all instrumentering, lysen, ac osv, men startmotorn går inte. Klickar gör den inte ens, som jag läst att många gör vid liknande problem. Däremot går startmotorn direkt och utan problem när motorn är varm, eller ett par timmar efter att den varit varm. Batteri, generator, jord är alla i bra skick, antagningsvis startmotorn likaså med tanke på att den går varm?

Några ideer? Förstår verkligen inte vad som orsakar detta.

Re: 83a 340 startmotor går varm men ej kall

Postat: mån 02 mar 2020, 22:21
av GLIZ
Solinoiden förmodligen kass.
Den ska slå ut kugghjulet från startmotorn på svänghjulet. Kan också va korrosion på elanslutningen till startmotorn. Lossa och gör rent kabelanslutningarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: 83a 340 startmotor går varm men ej kall

Postat: mån 02 mar 2020, 22:38
av Nopy
@GLIZ, Jo jag har tänkt att se över anslutningarna i helgen, men jag förstår fortfarande inte hur det kan vara problem endast vid kallstart. En vän sade att jag skulle knacka på startmotorn med mejsel utifall att solinoiden var dålig, kanske får motorbuller samma effekt? Tackar oavsett, skall ses över.

Re: 83a 340 startmotor går varm men ej kall

Postat: mån 02 mar 2020, 22:52
av GLIZ
Material som järn koppar m.m utvidgas något när det blir varmt. Det kan va skilnaden mellan kontakt och ingen kontakt. Gammal bil många starter gjorda så kolen i startmotorn är säkert mycket slitna. Kan va dom som är slut.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: 83a 340 startmotor går varm men ej kall

Postat: mån 02 mar 2020, 22:54
av GLIZ
Här en länk till olika varianter av "kol"


https://www.startmotor.se/tag/Kolsatser/

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



Re: 83a 340 startmotor går varm men ej kall

Postat: tis 03 mar 2020, 07:54
av lennarte
Prova som skrivits ovan att "knacka" på startmotorn. Ganska hårt, direkt på startmotorn inte på solenoiden. Funkar den efter det är det kolen som felar. Dom behöver inte vara slut, men dom kan tröga (smuts, rost). Det kan även vare kontaktplattan i tändlåset. Dock brukar det "klicka" i startmotorn (solenoiden) om det felar med kolen.