Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nopy
#1367858
Hej, mitt första inlägg detta.

Jag har iallfall köpt mig en 83a 340 som mindre projektbil, bra skick på allt förutom att den har problem med kallstart. Kall fungerar all instrumentering, lysen, ac osv, men startmotorn går inte. Klickar gör den inte ens, som jag läst att många gör vid liknande problem. Däremot går startmotorn direkt och utan problem när motorn är varm, eller ett par timmar efter att den varit varm. Batteri, generator, jord är alla i bra skick, antagningsvis startmotorn likaså med tanke på att den går varm?

Några ideer? Förstår verkligen inte vad som orsakar detta.
#1367877
Solinoiden förmodligen kass.
Den ska slå ut kugghjulet från startmotorn på svänghjulet. Kan också va korrosion på elanslutningen till startmotorn. Lossa och gör rent kabelanslutningarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1367881
@GLIZ, Jo jag har tänkt att se över anslutningarna i helgen, men jag förstår fortfarande inte hur det kan vara problem endast vid kallstart. En vän sade att jag skulle knacka på startmotorn med mejsel utifall att solinoiden var dålig, kanske får motorbuller samma effekt? Tackar oavsett, skall ses över.
#1367883
Material som järn koppar m.m utvidgas något när det blir varmt. Det kan va skilnaden mellan kontakt och ingen kontakt. Gammal bil många starter gjorda så kolen i startmotorn är säkert mycket slitna. Kan va dom som är slut.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1367904
Prova som skrivits ovan att "knacka" på startmotorn. Ganska hårt, direkt på startmotorn inte på solenoiden. Funkar den efter det är det kolen som felar. Dom behöver inte vara slut, men dom kan tröga (smuts, rost). Det kan även vare kontaktplattan i tändlåset. Dock brukar det "klicka" i startmotorn (solenoiden) om det felar med kolen.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]