Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1367621
Hej.
Mitt problem är att laddningslampan inte lyser på tändningen. Om jag varvar upp bilen börjar den ladda, inte annars. Var ska jag börja titta? Hur kollar jag om lampan är hel?
I övrigt har jag väldigt märkliga elfel i bilen. Det börjar med att helljuset börjar krångla och vill inte tändas direkt, först efter ett par tryck till tänds det och till slut går de inte att tända alls. Det som händer sen är att ABS-lampan tänds och mätarna i panelen slutar fungera som de ska och fläkten blir klen. När jag sen stänger av bilen så startar den inte igen.
Vad fan är problemet?!

Väldigt tacksam för hjälp.
Christian.
#1367686
Förmodligen är kolen i laddningsregulatorn slut. Ny regulator på Biltema kostaren dryg hundring. Laddningslampan jordas genom (det ena) kolet så om det är för slitet så blir det ingen jord och lampan lyser inte. Om du varvar upp motorn kan det bli tillfällig kontakt så den kan börja ladda, men det är i.s.f bara tillfälligt
#1367697
Generatorn är ny sedan förra året, kan kolen verkligen slitas ned så fort? Jag ska kontrollera d+ på generatorn så fort jag hinner, även om jag nyligen gått över alla (tror jag) jordpunkter och slipat och rengjort, det kan kanske vara i själva flatstiftet problemet i så fall ligger?

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]