Sida 1 av 2

Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: lör 15 feb 2020, 18:52
av LpBp
Dök upp ett konstigt fel efter jag kopplade in min ledramp på min Volvo 245 från 89. Bilen började blödra och ryka rätt rejält som att den går fett och motorn går ojämnt och ryckigt, tomgången existerar knappt .

Jag testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren och då gick motorn bra vid tomgång men vid gaspådrag så dör den. Kan det vara så att luftmassemätaren bestämde sig för att ge upp precis efter när jag höll på med extraljusen av en ren slump? Eller kan det vara något annat fel som hänt när jag koppla ljusen?

Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: lör 15 feb 2020, 20:31
av lennarte
Koppla bort allt du kopplat in till extraljusen. Och kolla sedan att generatorn verkligen fungerar som den ska. Kolla alla anslutningar till generator, batteri, kopplings punkten vid höger dörrstolpe (över bränsleboxen) där kablen från batteriet delar sig till tändlås och elcentralen. Kolla även att jordningen är Ok både vid batteri och generatorn
Om du dragit ur kabeln till LMM måste du nolla felkoderna innan det fungerar igen

Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: lör 15 feb 2020, 20:48
av maccus
LpBp skrev:Dök upp ett konstigt fel efter jag kopplade in min ledramp på min Volvo 245 från 89. Bilen började blödra och ryka rätt rejält som att den går fett och motorn går ojämnt och ryckigt, tomgången existerar knappt .

Jag testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren och då gick motorn bra vid tomgång men vid gaspådrag så dör den. Kan det vara så att luftmassemätaren bestämde sig för att ge upp precis efter när jag höll på med extraljusen av en ren slump? Eller kan det vara något annat fel som hänt när jag koppla ljusen?
Hur har du kopplat in ledrampen är det Via ett enkel slutande 40A relä......eller har du gjort någon form av Direkt koppling exempelvis jordkabeln direkt på Batteriets minus pol & Skarvat in plus kabeln direkt på helljusets pluskabel med en ström tjuv BildBild

Skickat från min S52 via Tapatalk


Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 00:12
av LpBp
maccus skrev: lör 15 feb 2020, 20:48
LpBp skrev:Dök upp ett konstigt fel efter jag kopplade in min ledramp på min Volvo 245 från 89. Bilen började blödra och ryka rätt rejält som att den går fett och motorn går ojämnt och ryckigt, tomgången existerar knappt .

Jag testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren och då gick motorn bra vid tomgång men vid gaspådrag så dör den. Kan det vara så att luftmassemätaren bestämde sig för att ge upp precis efter när jag höll på med extraljusen av en ren slump? Eller kan det vara något annat fel som hänt när jag koppla ljusen?
Hur har du kopplat in ledrampen är det Via ett enkel slutande 40A relä......eller har du gjort någon form av Direkt koppling exempelvis jordkabeln direkt på Batteriets minus pol & Skarvat in plus kabeln direkt på helljusets pluskabel med en ström tjuv BildBild

Skickat från min S52 via Tapatalk
Har kopplat till ett dubbelrelä slutande 50A från Biltema Art. 42-307 hade ledrampen på min v70 innan så tog bara allt och flyttade över till 240 och kopplade likadant som det var kopplat på min V70.

En sladd till pluspolen från ledrampen eller om den gick från relät (minns inte riktigt just nu) och två jordar en från relät, en från ledrampen som är jordad på chassit och en sista sladd från relät till helljus sladden vid vänster framlykta som jag skarvade ihop, jag har heller inte flyttat om någon sladd på relät heller kopplade endast bort jordarna från chassit och plus på batteriet och sen sladden som gick från relät till helljuset när jag flyttade över allt

Ledrampen fungerar helt utan problem och släcks och tänds som det ska, så jag fattar inte hur motorn helt plötsligt kunde gå dåligt när jag startade bilen efter jag var klar med allt, jag kanske råkade kortsluta något eller om jag kom åt något medans jag höll på? Eller så kanske det helt enkelt är lmm som bestämde sig att ge upp just då (ska testa med en ny och kolla om det blir någon skillnad)
Hade trots allt fortfarande plus och minus polerna kvar på batteriet när jag kopplade allt om nu det spelar någon roll?

Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 00:25
av LpBp
lennarte skrev: lör 15 feb 2020, 20:31 Koppla bort allt du kopplat in till extraljusen. Och kolla sedan att generatorn verkligen fungerar som den ska. Kolla alla anslutningar till generator, batteri, kopplings punkten vid höger dörrstolpe (över bränsleboxen) där kablen från batteriet delar sig till tändlås och elcentralen. Kolla även att jordningen är Ok både vid batteri och generatorn
Om du dragit ur kabeln till LMM måste du nolla felkoderna innan det fungerar igen
Tack för tipsen! Ska gå igenom allt du skrev.
Generatorn verkar fungera som den ska, har en voltmätare från china som sitter i cigguttaget och enligt den så visar den 14V när bilen är ingång.

En sak jag även glömde skriva i första inlägget var att när lmm kontakten var i och motorn gick ojämnt och höll på att dö på tomgång så testade jag även dra ur tändhatten från tändstiftet närmast kamremen och inget ändrades med motorns gång dock så hade jag inte nollställt felkoderna än
Vet inte om det här har nån betydelse men tyckte att det värt att nämna

Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 07:48
av maccus
LpBp skrev:
maccus skrev: lör 15 feb 2020, 20:48
LpBp skrev:Dök upp ett konstigt fel efter jag kopplade in min ledramp på min Volvo 245 från 89. Bilen började blödra och ryka rätt rejält som att den går fett och motorn går ojämnt och ryckigt, tomgången existerar knappt .

Jag testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren och då gick motorn bra vid tomgång men vid gaspådrag så dör den. Kan det vara så att luftmassemätaren bestämde sig för att ge upp precis efter när jag höll på med extraljusen av en ren slump? Eller kan det vara något annat fel som hänt när jag koppla ljusen?
Hur har du kopplat in ledrampen är det Via ett enkel slutande 40A relä......eller har du gjort någon form av Direkt koppling exempelvis jordkabeln direkt på Batteriets minus pol & Skarvat in plus kabeln direkt på helljusets pluskabel med en ström tjuv BildBild

Skickat från min S52 via Tapatalk
Har kopplat till ett dubbelrelä slutande 50amp från Biltema Art. 42-307 sen jordat i chassit sen går det en plus till batteriet från relät och sen går det en till kabel från relät till helljus kabeln som jag skarvade ihop
Okej men det hade räckt med ett vanligt enkel slutande 40A relä med en 30A kapslad säkring på plus kabeln till batteriet........Du fick ett litet kopplingsschema så kan du Jämföra med din egna koppling. Bild
PSX_20200215_210836.jpg
PSX_20200215_210836.jpg (109.54 KiB) Visad 2510 gånger
Screenshot_20200216-073545.jpg
Screenshot_20200216-073545.jpg (40.88 KiB) Visad 2510 gånger
Skickat från min S52 via Tapatalk


Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 09:56
av LpBp
Liten uppdatering har kopplat bort allt som har med ledrampen att göra och sen nollställt felkoderna men bilen går fortfarande ojämnt på tomgång varvar man så kan den även ligga kvar på det vargalära i nån sekund innan den går ner, jag får heller ingen felkod så lmm bör ju vara hel

Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 10:02
av maccus
LpBp skrev:Liten uppdatering har kopplat bort allt som har med ledrampen att göra och sen nollställt felkoderna men bilen går fortfarande ojämnt på tomgång varvar man så kan den även ligga kvar på det vargalära i nån sekund innan den går ner, jag får heller ingen felkod så lmm bör ju vara hel
Har du kollat på felkods blinken på höger sida Bild

Skickat från min S52 via Tapatalk


Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 10:07
av errim
Hej, beträffande LMM så kan den visst gå sönder utan att sätta felkod. Hände mig på min 240 -92a. Inte förrän jag lossade kabeln till LMM så sattes felkod. I med en bättre beg LMM och bilen gick som den skulle igen.
Med vänlig hälsning, Bengt

Re: Motor går dåligt efter jag kopplat extraljus?

Postat: sön 16 feb 2020, 10:31
av maccus
errim skrev:Hej, beträffande LMM så kan den visst gå sönder utan att sätta felkod. Hände mig på min 240 -92a. Inte förrän jag lossade kabeln till LMM så sattes felkod. I med en bättre beg LMM och bilen gick som den skulle igen.
Med vänlig hälsning, Bengt
Men det ju gå att mäta upp LMM med en Digital multimeter för att utesluta fel innan man fixar en ny


Skickat från min S52 via Tapatalk