Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1364878
Hmm jag tror att det kan vara min tändspole som är fel på. Ska det verkligen hoppa över små blixtrar från vänster och höger kontakt på tändspolen till den där gummi hatten i mitten som sen går vidare till fördelaren eller vad den nu heter? Testade även igen koppla ur lmm och då slutade det plötsligt att hoppa över småblixtrar och tomgången gick tillbaka till normalt. Ska även mäta lmm med multimeter så fort jag får tag på en
#1364884
LpBp skrev:Hmm jag tror att det kan vara min tändspole som är fel på. Ska det verkligen hoppa över små blixtrar från vänster och höger kontakt på tändspolen till den där gummi hatten i mitten som sen går vidare till fördelaren eller vad den nu heter? Testade även igen koppla ur lmm och då slutade det plötsligt att hoppa över småblixtrar och tomgången gick tillbaka till normalt. Ska även mäta lmm med multimeter så fort jag får tag på en
Det kanske är Dax att investera i nya tändkablar/nytt fördelar lock/ny rotor/nya tändstift & även Kolla så att Tändningen står rätt inställd........ Lite Omvårdnad Bild

Skickat från min S52 via Tapatalk

#1364886
LpBp skrev:Hmm jag tror att det kan vara min tändspole som är fel på. Ska det verkligen hoppa över små blixtrar från vänster och höger kontakt på tändspolen till den där gummi hatten i mitten som sen går vidare till fördelaren eller vad den nu heter? Testade även igen koppla ur lmm och då slutade det plötsligt att hoppa över småblixtrar och tomgången gick tillbaka till normalt. Ska även mäta lmm med multimeter så fort jag får tag på en
Den här Multimetern från Biltema för 119 Kr den funkar bra för Hobby Mekaniker Bild
PSX_20200216_114124.jpg
PSX_20200216_114124.jpg (69.07 KiB) Visad 502 gånger
PSX_20200216_113932.jpg
PSX_20200216_113932.jpg (50.29 KiB) Visad 502 gånger
Skickat från min S52 via Tapatalk


#1364909
Nu går bilen igen :-D :-D

Det var lmm som var felet satte dit en annan och då gick bilen hur bra som helst.
Men förstår inte hur den kunde pajja när jag endast kopplade in ledrampen eller om det var av en ren slump att den gick sönder samtidigt som jag koppla in ledrampen. Men vad tror ni vågar man koppla in ledrampen igen nu när bilen går eller ska man låta bli?
#1364915
LpBp skrev:Nu går bilen igen :-D :-D

Det var lmm som var felet satte dit en annan och då gick bilen hur bra som helst.
Men förstår inte hur den kunde pajja när jag endast kopplade in ledrampen eller om det var av en ren slump att den gick sönder samtidigt som jag koppla in ledrampen. Men vad tror ni vågar man koppla in ledrampen igen nu när bilen går eller ska man låta bli?
Asså Om du Kopplar in ledrampen enligt den bilden som är ett korrekt kopplings schema som du fick av mig tidigare idag så borde det inte vara någon fara........ Men jag tycker att du ska byta det relät som Du köpte........ till ett enkel slutande med en Max säkring på 30A styrka & så kan du även byta till en 25A säkring på den Plus kabeln som Du kopplar till batteriet från Relät........ så löser den svaga 25A säkringen ut först så slipper du att få en Relä smälta & En sak till nu som är Jävligt viktigt när du jobbar med bilens El - System Ta alltid bort bilens jord kabel från Batteriets Minus pol så slipper du Problem......i framtiden

Skickat från min S52 via Tapatalk

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]