Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ozzy2
#1357523
240 88 startar men går bara några sekunder på tomgång
Motorn är i gång så länge startmotorn går men dör när man släpper startmotorn
Användarvisningsbild
av Frrla
#1357618
här har du något problem i tändningslåset vill jag minnas. att komma runt problemet tillfälligt är att sätta konstant + på spolen från batteriet. men det är själva plåtblecket i eller bakom tändningslåset som är slitet. Jag kan ha fel men prova bryt lite med nyckeln när du släpper efter startläget.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1358012
Du skriver årsmodell -88, vilken motor har du? Här kommer en kort beskrivning om du har F motorn. Var utför liknande på en 740, där hade dom "snott" spridar/radioavstörnings reläet. Nu finns detta relä inte på 240, men just den funktionen, att spridarna öppnar på starten utan ström från bränslereläet måste ju vara samma på 240. I så fall tror jag på bränslereläet i första hand. De är ju ett systemrelä som även ger ström till tändbox och LMM. Och bränsleboxen. Kolla om du har ström på säkring 4 (eller lyssna efter om bränslepumparna går) när du kör på starten. Det ska även finnas säkringar vid batteriet, en till insprutningen och en till tändlåset. Det brukar ärga där. Dessa motorer fann på -88 års modell
B230A = förgasare
B230K = förgasare 2-ports
B230F = insprutning elektronisk med katalysator
B230E = insprutning mekanisk utan katalysator
av Ozzy2
#1358685
Ska kollas
Det är en B230F
Den har stått ett par år i garage så inget stulet
Fungerade när den ställdes har fyllt på med färsk bensin.
Som sagt startar o går några sekunder och har kollat så bensin kommer fram.
av Ozzy2
#1369067
Hej har nu hittat felet
Det hade blivet lite skit på kontaktytorna i fördelardosan
Gjorde ren och funkar nu problemfritt

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]