Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1357303
Hej

Jag håller på med att fixa lite ytliga Rostangrepp som har krypit in under tektylen på bensintanken på den platta ytan/klacken som sitter runt om hela bensintanken......& På själva tankens framsida & precis bakom bakaxeln så sitter Det ett platt metall stag fastsatt i tankens Kant & fastskruvad i någon Chassi del under bilen......Vad fyller detta här metall staget för funktion ??? För detta metall staget är riktigt rostigt & är ingen större idé att göra i ordning......så min tanke var att ta bort det helt enkelt bara & slänga det...... eller är det någon del som måste sitta där...... för isf så måste jag köpa ett nytt stag & montera dit......

Tacksam för svar

Mvh Peter


Skickat från min D5803 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av maccus
#1357404
Frrla skrev:De staget var avrostat helt och på besiktningen fick jag bara en bra att veta på det. men det kan ju likväl vart en miss från honom.
även om det inte direkt behövs så sätter inte en biltillverkare fast massa grejer på en bil i "onödan".
Det förstår jag också att inte biltillverkaren sätter dit saker i onödan under bilen......Men eftersom att bensintanken redan sitter med 4 stycken bultar i ramen 2 stycken på varje sida så undrade jag bara vilken funktion som detta platta metall staget hade...... Men jag ska kolla upp med Bilia Om det finns något nytt stag att köpa hos GCP Bild annars får man väl tillverka ett eget sådant metall stag

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Frrla
#1357486
maccus skrev:Men eftersom att bensintanken redan sitter med 4 stycken bultar i ramen 2 stycken på varje sida så undrade jag bara vilken funktion som detta platta metall staget hade...
En gissning är att det har men "krocksäkerheten" att göra då det blev en väldigt stor grej med 240 modellen.

på besiktningen fick jag en 2a för balken som kylaren står på hade ett hål som en gammal 5krona i vänstra hörnet underifrån. då jag ifrågasatte detta så hade det endast med krocksäkerheten att göra och ingenting annat. körförbud om det inte åtgärdades och besiktningsmannen såg allvarligt på detta.
#1357573
Frrla skrev:
maccus skrev:Men eftersom att bensintanken redan sitter med 4 stycken bultar i ramen 2 stycken på varje sida så undrade jag bara vilken funktion som detta platta metall staget hade...
En gissning är att det har men "krocksäkerheten" att göra då det blev en väldigt stor grej med 240 modellen.

på besiktningen fick jag en 2a för balken som kylaren står på hade ett hål som en gammal 5krona i vänstra hörnet underifrån. då jag ifrågasatte detta så hade det endast med krocksäkerheten att göra och ingenting annat. körförbud om det inte åtgärdades och besiktningsmannen såg allvarligt på detta.
Ahhhh okej det kanske stämmer att det har med krocksäkerheten att göra......Min teori är att staget sitter där Pga att det ska stabilisera upp bensintanken tanken & fixera den på plats så att det inte ska bli några Vibrationer i dom 4 fästpunkter i ramen så att bultarna börjar glappa & vibrerar loss...... Men hur som helst så finns inte detta staget att få tag på längre Hos GCP......Så jag får tillverka ett eget stag & sätta dit Med det gamla staget som en Referens mall......

Skickat från min D5803 via Tapatalk

20200107_162433.jpg

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]