Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axeld
#1354163
Hallå! Nu är det så att jag ska byta stötdämpare på min volvo 245 -88 och har lyckats få ner båda fjäder benen men nu undrar jag vilka fjäderspännare jag ska ha då jag inte har några. Kan ju säga till att börja med att tänker inte lägga ut massiva pengar på detta. Men har lyckats kolla up några på biltema för 279kr dugger dessa till framfjädrarna?. Är det något mer man ska byta när man ändå håller på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1354184
Lite sent nu, men det är lättare att sätta på dom när fjäderbenen är monterade i bilen. Alltså hjulen av och bockat vid spindellederna, då "tjänar" man ett varv på fjädern och sedan lossa allt och hissa upp och bocka i ramen annars får man ha 3 st så man kan "byta av" när man spänner ihop fjädrarna. Man kan om man har mutterdragare dra ihop spännarna redan i bilen så spar man lite tid. Sist jag bytte fjädertallkrikar (Volvo 340 från -80-talet) lånade jag en sådan här av en kompis som har en bilverkstad,
19-1597_xxl_1.jpg
19-1597_xxl_1.jpg (29.53 KiB) Visad 2492 gånger
Jösses så smidigt... :-)
Du bör nog använda dom i par som rekommenderas ovan, och kanske då köpa 2 par så du har en att "byta av" med fär det ka ske inte räcker till annars
av axeld
#1354193
Så dom från biltema är alltså inte bra? detta är inget jag kommer göra sådär jätte ofta och tänker att dom billigare borde funka men där kanske jag har fel. Grejen är att jag vill få detta gjort så snabbt som möjligt utan att behöva spendera för mycket. Kanske möjligtvis kan låna ett "riktigare" verktygs från en vän men då kan det ta ett tag
Användarvisningsbild
av lennarte
#1354207
Jag menade att dom "Marlboroman" länkar till är dom jag själv använder. Men, man får kanske ibland (för säkerhets skull) änvända tre st spännare. Den du skriver om hittar jag inte så jag kan inte kommentera det. Dom jag visade på bild är inget för oss "vanliga dödliga", men den var jätte smidig. Det tog nästan ingen tid alls att ta bort fjädern

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]