Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drlecter
#1352823
Hej! 240 tror -90 års modell. Bränslepumpen går ej. Nytt bränslepumpsrelä. Pumpen går dock med direktström. Så inget fel på själva pumpen. Säkringar hela. Någon som har en idé?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av rd350
#1352837
Om säkringar och relä verkligen är hela så händer det faktiskt att styrenheten lägger av. Finns det fekoder?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1352844
Vi klippte gula kabeln som går ner till pumpen. (+) . Alldeles där kabeln går genom golvet och sedan till pumpen. Då försvann gnistan på stiften. Så det verkar ju inte va kabelbrott eftersom systemet känner av det..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Frrla
#1352882
Fick i princip samma bekymmer med min -84 i somras. Den brände säkringen till pumpen lite nu och då, och ibland stannade den bara.
Hade med mig startkablar så fick rigga direktström på den från batteriet in genom rutan och ner till kontaktstycket som är alles under baksätet för att ta mig sista kilometerna hem. Det var sista gången den bara stannade och inte gick att få igång igen med ny säkring eller några andra trick.

Efter mycket mätande och donande kom jag och far fram till att någonstans var det kabelbrott eller kortslutning i kabeln från relät till kontaktstycket (förmodligen brann trådarna i kabeln av), i kabeln som går genom golvet, så vi klippte av kabeln vid relät och lödde en ny kontakt så det passade i "handsken" och drog kabeln hela vägen till baksätet utanför original-kabelhärvan.
Sedan dess har den gått felfritt varje gång och även startat lättare.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1352887
Intressant! Ska ta och kolla upp kabeln från relät och bak. Ev dra en ny. Återkommer..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1353019
Kollat lite mer. Säkring nr 4 är hel men det finns ingen spänning till den eller från den. ( bränslepump). Finns det nån huvudsäkring någonstans?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1353032
Ok..kollat lite mer. När jag byglar ansl 30 och 87/2 på bränslepumpsrelät går pumpen. Och då blir det samtidigt spänning på säkring 4. Men varför skickas det inte ut spänning på 87/2 från relät?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]