Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krabba1
#1352158
Hej.Jag har en 440 GLT-89 som inte vill gå bra.Den startar lätt men tål inte gasen om man inte ökar den väldigt långsamt och den saknar ändå segdragningsförmåga vilket innebär att man måste slira på kopplingen för att komma iväg.Jag fick tips om att det kunde vara gasspjället men den är likadan efter byte av detta.Alla trådar i LMM är hela så den verkar riktig.Dock har jag vid byte av spjället upptäckt att en vakumslang låg lös under insugsrören och plastnippeln till den är av. Den suger i slangen och om jag håller för den en stund börjar motorn gå illa och vill stanna.Jag ser inte vart den ska sitta och undrar nu om någon kan tala om det så jag kan få dit den igen.Jag har även kopplat bort LMM och det blir ingen skillnad på gången.Önskar tips på vad felet kan vara att den inte vill gå bra.
Användarvisningsbild
av vetten
#1352184
Kan du ta en bild och lägga upp.
av Erik Å
#1352186
Är det renault-motor i den där? Vanligt fel på Renault 19 var att gummislangen som gick från insuget till map-givaren (svart plastburk som satt på torpedväggen) vittrade sönder och började läcka tjuvluft. Sen hade styrningen till insprutningen ingen aning om att man trampade på gasen och bilen gick därefter
av krabba1
#1352205
Tyvärr så får jag inte till det med bilder.Jag får väl ordna hjälp med det senare. :-(
Användarvisningsbild
av vetten
#1352208
Du kan ladda upp bilder på "forumbilder.se" och sen kopia en av länkarna du får och klistra in den här.
av krabba1
#1353870
Det är ju två vakumslangar på spjällhuset,den ena går till nån styrning på torpedväggen och den andra är lös med en avbruten plastnippel.Var sätter jag den ?
av krabba1
#1353902
Den slang som går uppåt på bilden går till en dosa på torpedväggen och den andra är bara lös och har en halv grön plastnippel i änden.Jag hittar ingen annan garön nippel i motorutrymmet så jag vet inte vad jag ska göra av den.Den suger iaf när motorn är igång.
av krabba1
#1354166
Jag hittade en bild över motorn på YouTube och där går slangen mot det håll batteriet sitter.Jag har plockat ur batteri och batterihylla men ser ändå inget att fästa den i. :mad:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1354192
Det sitter en kolkanister någonstans i motorrummet. På min 740 sitter den bakom vänster strålkastare. En burk med kol i som samlat upp bensinångor från tanken och släpper in det i insuget vid fullgas.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]