Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346958
Hej
Jag skulle vilja veta mera om Bilens Termostat i Motorn......det finns ju tydligen olika Öppnings Temperaturer på Termostaterna (87 grader C & 92 grader C)......Vilken av dessa två är den ultimata termostaten för just min motor en (B230F med insprutning årsmodell 1988

Tack på förhand

Mvh Peter
#1347079
Marlboroman skrev: lör 09 nov 2019, 15:01 Jag kör med 87 i min. 92 är väl bra om man bor riktigt långt norrut och har problem att få upp temperaturen under vintern.
inte bara. visst blir de lite varmare i bilen på vintern så de är ju ett +. men ska du ha bättre förbränning är ju varmare motor att föredra. dom som kör med etanol vill ha varmare.
vevhusventilation fungerar bättre i högre temperatur. men samtidigt vill man inte grilla allt under huven.
sot-avlagringar minskar och försvinner fortare med varmare motor, samt bildas inte lika mycket.
Fick man välja och det gick, kanske man vill ha 150 grader varm motor just för effektiviteten. men då uppkommer såklart en massa andra problem som har med expansion av olika metaller, vätskor osv.
#1347084
lennarte skrev:92° är de som rekomenderas till B230/234 motorerna, möjligtvis turbomodellerna undantagna. Tidigare modeller före -87 - -88 (utan katalysator) hade 87°
Okej Lennarte Då blir det ett 92 Graders Termostat byte ist då Bild...... jag ska Vinter fixa lite med bilen byta termostat & spola rent både Kylsystemet & Värme paketet inför Vintern......& Detta här har nog aldrig någonsin blivit gjort någon gång under hela bilens 31 åriga livslängd......Så det är nog inte helt fel att göra det här nu......& Tack för tipset med rätt termostat BildBild

Mvh

Peter

Skickat från min F8131 via Tapatalk

#1347087
Frrla skrev:
Marlboroman skrev: lör 09 nov 2019, 15:01 Jag kör med 87 i min. 92 är väl bra om man bor riktigt långt norrut och har problem att få upp temperaturen under vintern.
inte bara. visst blir de lite varmare i bilen på vintern så de är ju ett +. men ska du ha bättre förbränning är ju varmare motor att föredra. dom som kör med etanol vill ha varmare.
vevhusventilation fungerar bättre i högre temperatur. men samtidigt vill man inte grilla allt under huven.
sot-avlagringar minskar och försvinner fortare med varmare motor, samt bildas inte lika mycket.
Fick man välja och det gick, kanske man vill ha 150 grader varm motor just för effektiviteten. men då uppkommer såklart en massa andra problem som har med expansion av olika metaller, vätskor osv.
Hej Frrla & tack för termostat lektionen för nu lärde jag mig något nytt...... & Jag ska dubbel kolla ned Bilia & se vad som står i deras data system och vad det står i deras rekommendationer över termostater till min B230F motor för säkerhets skull......

Skickat från min F8131 via Tapatalk

#1347183
Lite mera föreläsning ungefär som att lägga på hyllan för överflödigt vetande (men att ta fram vid behov).
Moderna bilmotorer har ett slutet och lätt trycksatt kylsystem. Det innebär att vattnet inte kokar förrän vid 108° C (tror jag det var?) Men som om det inte vore nog, dom flesta kylsystem har glykol. Det höjer kokpunkten ytterligare till någonstans 120° C om man har max glykolblandning, 50/50 glykol och vatten (samt en välskött motor).
Så har man en fräsch motor och ett välskött kylsystem behöver man knappast grubbla över om man skall ha 87 eller 92-graders termostat. Kör så varmt det går efter omständigheterna.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.