Sida 1 av 1
240 smäller och rycker i luftburken
Postat: tor 31 okt 2019, 22:58
av axeld
Skulle starta min 240 (b230f) som ståt ett tag men den ville inte dom första gångerna sedan smäller det i luft burken och det börjar rycka därifrån. Det var inga mängder rök men det luktade avgaser och inget annat. Undrar nu varför detta hände vad ska man kolla och göra för att åtgärda problemet?. Tog ut det gamla filtret och tänkte byta det men så enkelt kan det väl inte vara?
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: fre 01 nov 2019, 07:03
av lennarte
Förgasare och brytare eller insprutning och brytarlöst
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: fre 01 nov 2019, 15:00
av axeld
Det är ingen förgasare
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: fre 01 nov 2019, 19:14
av rd350
Prova att koppla av luftmassemätarens kontaktstycke. Går den bättre då (men inte bra) då mest troligt luftmassemätaren kass. Skulle även kunna vara kamremmen som hoppat.
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: fre 01 nov 2019, 19:15
av Frrla
Förmodligen har kamremmen hoppat några kugg, gått av, eller krysskilen på vevaxeln som gått av. jag skulle iaf kolla detta först.
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: fre 01 nov 2019, 19:44
av lennarte
Just detta med kamaxeln händer ibland (kanske inte oftast) just vid start, särskilt om remmen inte är efterspännd efter bytet och suttit i några 1000 mil. Har du LH2.4 insprutningssystem eller senare kan du ta ut felkoder. Det är väldigt bra om du skriver årsmodell. 240 har 2 st "snarlika" (e.v 3 st) elektroniska insprutningssystem och ett mekaniskt som är helt olikt dom andra. Det mekaniska (K-Jetronic) sitter på modeller mellan -75 till -88. Dom elektroniska sitter på -86 till -88 (LH2.2 Jetronic) och LH2,4 Jetronic sitter -88B till -93. Eventuellt sitter LH3.1 på sista modelerna
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: fre 01 nov 2019, 23:26
av axeld
Det är en LH2.4
Men kan kamremmen bara hoppa eller gå av bara sådär har inte rört varken kamen eller kamremen på bilen
Re: 240 smäller och rycker i luftburken
Postat: lör 02 nov 2019, 07:00
av lennarte
Om motorn stått ett tag och det är ju fortfarande kallt så den är ganska "trög" inombords. Spännaren för kamremmen är av en "fast" typ som man ska efterjustera. Förr stod det med på servicen, vet ej om det gör det idag. Men, just vi start kan ju kamaxeln "sitta fast" lite (oljan "suger" fast den) och är då kamremmen lite "slak" hoppar det lätt över några kuggar. Eller att remmen helt enkelt "går av". Ett enkelt sätt att kolla om kamaxeln står rätt är att vrida runt motorn till märket på remskivan står på 0 (vrid med hylsa på skruven i mitten på remskivan). Ta bort oljepåfyllningslocket och titta ner på kamnockarna. Dom 2 första ska "peka" snett uppåt åt var sitt håll (1-ans cylinder ska "tända"), eller snett neråt (trycka på ventiltryckarna) då ska 4-ans cylinder "tända". Båda nockarna ska vara exakt lika mycket uppåt eller neråt om kamaxeln står rätt. Om den hoppat en eller kanske 2 kuggar kan motorn gå igång, men är det fler går den inte