Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1344139
Hej!
Skulle byta ett bromsok bak på min 240. Noterar då att en annan del i bromssystemet har totalt rostat sönder. Jag har ingen aning om vad denna heter, hoppas någon kan förstå vad jag syftar på??

Från oken går ju en bromsledning en bit längs bakaxeln där de ansluter till en bromsslang. Bromsslangen går upp till en "grunka" som sitter fastskruvad i karossen. Från denna är det sedan rör framåt. Det är denna del (grunkan) som jag undrar vad den heter.

Den är helt bortrostad och håller på att falla sönder. Jag antar att den fyller någon funktion i bromssystemet??
av Erik Å
#1344218
bönan skrev: fre 25 okt 2019, 19:37 ..Jag antar att den fyller någon funktion i bromssystemet??
Bromssystemet är gjort så att framhjulen ska låsa innan bakhjulen gör det vid panikbromsning, annars får bilen obehagliga sladdtendenser. Detta löser man med större kolvar i bromsoken fram jämfört med bak, tror att bromsverkan brukar vara ca 70% fram, 30% bak i de flesta bilar. Funkar fint i sedan-modeller men på kombibilar blir det problem när man lastar tungt i bagaget. Då skulle bromsverkan bak bli alldeles för låg och därför har man en ventil som känner av hur mycket vikt som ligger på bakaxeln och som justerar bromstrycket bak. ABS gör i viss mån samma sak och släpper på trycket om bakbromsarna skulle låsa först, därför försvann bromskraftregulatorn..
av bönan
#1344245
Intressant, det låter ju som en ganska väsentlig del ja. Blir att försöka hitta en som inte är bortrostad, en ny kostade 2500 kr per sida! :-o

Min verkar ju fylla sin funktion men fästet är genomrostat så den hänger löst i bromsrören...
av Erik Å
#1344269
Bilprovningen delar helt klart åsikten att detta är en väsentlig del ;-)
Kolla hos bilskrotar i norrlands inland, där rostar saker mycket långsammare :-)

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]