Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343448
Hej.
Någon som vet vad det kan bero på att bilen stannar när den är varm.
Jag har köpt en lek bil att ha i vinter, en Volvo 360 årsm.1981 med en B19A motor.
När man startar den när den är kall så startar den hur lätt som helst och går rent å fint. Sen när man kört ca 1 timme så stannar den och tänder inte. Låter man den stå kanske en halvtimme startar den igen men går ojämnt. Låter man den då stå så den är helt kall så går den kanon fint igen så något att göra med att den blir varm verkar det ju vara men frågan vad det kan vara för fel. Någon som har någon idé?
Tack!
#1343461
Jag hade en 360 gls -84 som min första bil. Hade liknande problem som visade sig vara den elektroniska tändspolen (vänster skärm). Vet inte om den fanns med redan 81 (kom inte 360 1983?). Jag rev ut skiten och satte in ett brytarsystem från en b23.
#1343491
Fjonsson skrev: mån 21 okt 2019, 21:08 Jag hade en 360 gls -84 som min första bil. Hade liknande problem som visade sig vara den elektroniska tändspolen (vänster skärm). Vet inte om den fanns med redan 81 (kom inte 360 1983?). Jag rev ut skiten och satte in ett brytarsystem från en b23.
Jag har faktiskt ingen aningen vilket år som 360:n kom men det här är en 360 GLS som reggats in slutet av 81 men den kan tänkas räknas som modellår 82.
Jamen då kanske jag får kolla tändspolen, kan man kolla den på något sätt för att se om det är den som är kass, eller är det bara att byta o se?
#1343496
Bm320650 skrev: mån 21 okt 2019, 22:52
gubbstrutt skrev: mån 21 okt 2019, 20:52 Är det fugge o brytare på den motorn borde vara det?
Ja brytare är det, fugge vet jag inte vad du menar med
Fugge = förgasare. Kolla fördelarlocket rotorn brytarna tändspolen kondensatorn kablar stift. Börja med locket rotorn o brytarna.
#1343497
Fjonsson skrev: mån 21 okt 2019, 21:08 Jag hade en 360 gls -84 som min första bil. Hade liknande problem som visade sig vara den elektroniska tändspolen (vänster skärm). Vet inte om den fanns med redan 81 (kom inte 360 1983?). Jag rev ut skiten och satte in ett brytarsystem från en b23.
Min morfar hade en 84a 360 gls b19 a motor förgasare 5 petad låda. Var brytarlöst på den var ofta problems med tändboxen o spolen. Annars puttrade den på. Tror inte brytarlöst och elektronisk spole finns på 81orna.

TS tyckte det stod nått om bus bil. Börna inte på asfalt. Det sitter in hylsa med splines i på mitten typ mellan axeln från kopplingen den kopplar ihop med axeln från lådan som du vet sitter bak. Ett helvete o byta den samt att vad jag vet ej går att köpa ny hylsa längre.

Morfar sålde sin fina Amazon en 64a :crying: och köpte 360in så gott som ny. Toppen i Amazonen hade sagt upp sig för andra gången
otäta ventiler. Renoverad på nån skitfirma när han kunde frågat mig om jag ville fixa toppen eller byta motor till en B20.
Lite onödigt vetande men det får du leva med :-)
#1343522
Har man fugge brukar det sitta en tjock backelit bit brun eller svart till färgen mellan fugge och insug. Den är till för vad jag vet. Att fuggen inte ska bli för varm med eventuellt ånglås som följd.
Sitter den där?
#1343540
Svärmor hade en 360 GL -88. Det var en insprutningsmotor med katalysator, men det var det franska Chrysler tändsystemet (Renix) och Bosch LU-Jetronic insprutning på den. Den bil köptes ny och tändspolen byttes vid c:a 4000 mil. Nu körde hon int så förskräcklig mycket så den var några år då. Det var den 4-kantiga "torra" tändspolen på den. Jag bytte bara själva tändspolen, inte hela "plattan" med slutsteg och annat.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]