Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kossmossa
#1343265
Hej.
Jag hoppas detta hamnar rätt nu.
Jag har funderat på att sälja min Volvo s80 2.4t - 03 och köpa antingen en 240/245 eller 745.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka årsmodeller man bör undvika och annat bra.
Jag söker en skattebefriad bil, gärna manuell med dragkrok. Helst kombi.
Jag är lite trött på bilar med massa sensorer och teknik som strular.
Jag har haft en 244gl från - 87 som jag gillade men som hade problem med chocken och rost på balkar.
Bilen kommer inte användas så jättemycket därför vill jag ha en skattebefriad som är billig i försäkring.
Tack för hjälpen!
/Christopher
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1343275
Hade siktat på 88 och nyare så karossen är galvad och i förhoppningsvis bättre skick. Ska man ha något att lasta i så är ju en 745'a något att hålla utkik efter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343280
Jag har en ordentligt misskött 745 - 88B. Alltså en - 89-a som är såld och registrerad innan nyåret - 88/89. Den är nästan helt rostfri trots snart 50000 mil. Går som en klocka, och just denna bil är fullutrustad och allt fungerar. (utom värmen i stolarna) så du kanske inte behöver vara orolig för "lull lull". Det är faktiskt ganska skönt och bra med elspeglar AC, ABS, farthållare, c-lås och liknande. Dock måste du nog kunna reparera lite och göra service själv med en äldre bil, annars kan det bli dyrt. Just årsmodellen - 88B (alltså tidiga - 89-or) lär vara galvad mer än alla andra. 7/940 (från - 91) t.ex mycket sämre.
av hejpådig7777Volvo
#1344263
Se bara till att det är B230F motorn med katalysator, vilket är det bästa och bränslesnålaste motorn. Köp inte någon automatlåda, AC eller med Turbo. Det drar mer bränsle och kräver mer reparationer. Mvh Tobias

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]