Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LpBp
#1341780
(FIXAT)
Hej
Har en volvo 245 årsmodell 89 och jag får ingen värme, känner man på slangarna in i värmepaketet så är dem varma men det blåser fortfarande kallt även om man har full värme på, vajern är hel på saken man väljer värme
Nån som vet vad som kan vara fel?
Senast redigerad av 1 LpBp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1341787
Det är skillnad på varmt och varmt. Tempmätaren står t.ex rakt upp redan omkring 55°, men motorn är inte varm förrän över 80°. Termostaten ska öppna vid 92° om det är en B230 motor. Luften vid denna tid på året kyler ner elementet ganska ordentligt. Som exempel, kan du hålla kvar 2 fingrar på termostathuset efter att ha kört motorn ordentligt varm är termostaten kass. Det finns en gammal skröna om värmen i Volvo, varmt i bilen termostaten kass. Hett i bilen och termostaten fungerar.
Det kan vara så att det sitter gamla avlagringar i elementet. På 240 kommer du åt slangarna till elementet vid gaspedalen. Ta bort båda slangarna och ersätt dom med trädgårdsslangar. Spola försiktigt i början med så varmt vatten du kan. Skifta slangarna så du spolar åt båda hållen.
Byt termostaten vi minsta tveksamhet, har man otur håller dom inte så många år.
av LpBp
#1342028
Spolade igenom värmepacket idag men jag får fortfarande ingen värme, jag lossade på den övre slangen som går in i torpedväggen och slangen till kylaren och vattnet gick runt när jag spolade men jag får fortfarande inte värme,

Den övre slangen som går in i torpedväggen blir varm men den undre blir inte ens ljummen och då hård körde jag bilen
av LpBp
#1342053
Okej ni har jag fått värme i bilen men dock så pendlar den mellan varm o kall ibland, lägger man i en lägre växel o varvat ur bilen så kommer det riktigt varm o skön luft men kör man lugnt så kommer det ljummen antar att termostatent har gjort sitt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1342063
Kan vara vattenpumpen som är sliten, alltså att skovelhjulet är slitet eller lossnat. Kan ju vara tätt i returröret till vattenpumpen också, alltså det som sitter under grenröret och till vattenpumpen. Jag hade liknande problem på min 745-a och det fungerade efter en ordentlig rengöring av kylsystemet, inkl. värme paketet. Jag kopplade loss den slangen som sitter bak på topplocket (under insugsröret) och där var inget tryck på kylarvätskan. Jag tappade ut allt genom den pluggen som sitter längst bak på motorblocket under grenröret, spolade med trädgårdsslangen och varmt vatten in det hållet (det sitter en "kran" med nippel till en slang där på min motor). Sedan fyllde jag kylsystemet med rent vatten och c:a en dl maskindiskmedel och körde med det några dagar. Detta var förra hösten när frostnätterna "låg på lur", annars hade jag nog kört några dagar till. Tömde ut vattnet monterade bort slangarna till kylaren och värmepaketet, spolade rent kylaren först och därefter värmeelementet. Moterade bort termostaten och spolade motorblocket genom nippeln under grenröret. När allt var genomspolast och allt gammalt vatten uttömt fylldes ny kylarvätska på och en ny termostat (92°) monterades. Vilken värme det blev!!!!, och det är fortfarande ordentlig värme. Exakt vad felet var vet jag inte, men något var det som hindrade cirkulationen i blocket
av Ulf965
#1342202
Kontrollera att armen i värmeventilen inte är av. Jag bytte ett värmecellspaket i en 240 helt i onödan då detta var fallet i min bil.
av LpBp
#1342304
Ulf965 skrev: mån 14 okt 2019, 10:31 Kontrollera att armen i värmeventilen inte är av. Jag bytte ett värmecellspaket i en 240 helt i onödan då detta var fallet i min bil.
Vajern till den är hel och armen verkar vara hel menar du att jag ska skruva av den och kolla inuti den?

Är det svårt att byta ut värmepaketet ifall jag fortfarande inte får värme?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]