Sida 1 av 1

DÅLIG KUPÉVÄRME, 245 1984, TACKSAM FÖR TIPS

Postat: tor 01 mar 2007, 11:37
av sandby
Förutsättningar:
"Temp" står på WARM
"Air Mix" står på WARM (enl. instr.bok skall det innebära att det skall komma varmluft, "Temp"-inställningen styr även här)
"Fläkten" inställd på 3 = full effekt
Alla ventilationsmunstycken öppna (vindruta, golv, panel mitten + 2x yttre)
Resultat:
Halvljummen luft kommer på vindrutan + golv + 2x yttre munstycken, mittenmunstycken på panelen levererar iskall luft
Har kollat att alla reglage funkar och inga "trådar" hoppat loss
Tacksam för fix-tips
För övrigt går "skrotet" som ett spjut

Värmereglage

Postat: tor 01 mar 2007, 15:14
av Rådlös
Lite underliga uppgifter. När du har både Temp och Air mix till höger skall du få max värme i alla öppna luftutsläpp. Vindruta, golv, instrumentbräda m.m.
Fläktens hastighet har inget med saken att göra.

Något spjäll eller lucka kan ha lossnat, eller så kan värmepaketet ha slammat igen. Pröva Kylarrens, men då får du förmodligen offra den glykol som du har i nu. För du måste fylla på ny efter rensningen. Men börja med att kolla spjällen och luckorna först. Det blir billigast i inledningsskedet.

Postat: fre 02 mar 2007, 20:29
av Hilmer
Ett vanligt fel är den termostatstyrda värmekranen, den kan ge upp och inte leverera den värme som man är van vid.
Fanns en ombyggnadssats tidigare, vet inte om den finns kvar på volvo men där bytades kranen ut mot en modernare version utan den där termostyrningen. Om den inte finns kvar kan man alltid plocka kranen från 7/900 serien, det skall tydligen vara samma som den som fanns med i ombyggnadssatsen.

Postat: fre 02 mar 2007, 22:26
av Caffis
Ett annat är att någon har hällt i en massa kylartätning i systemet då brukat det bli stopp i kranen...Fixa felet inte symtonen eller genväg är sen väg eller har man inte jobb fixar man det eller det man inte har i huvet får man hälla i kylaren...... oooo förlåt. Ta en slang med varnt vatten o spola uta he... te i elementet, det brukar fungka.