Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jolski
#1338421
Har en 240, -87 med 230K motor i. Bytte förgasare till en pierburg 175cd förra året och efter det har den gått perfekt.
Men nu startade den inte igår. Kollade tändstift, spole, fördelare, batteri, inga lösa kablar va jag kan se. Helt plöttsligt startar den sen på kvällen.
Likadant idag. Startade inte först. Men efter att jag lossat på bensinslangen och kollat så den får bensin så startade den igen.
Nån som har en aning om vad detta beror på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1338438
K-motorn har Hallgivare i fördelaren istället för brytare om jag minns rätt. Kolla om det fungerar när motorn inte startar. Om du kopplar en provlampa mellan 1 på tändspolen och jord ska den blinka om tändsystemet funkar (elektriskt)
av Jolski
#1338525
lennarte skrev:K-motorn har Hallgivare i fördelaren istället för brytare om jag minns rätt. Kolla om det fungerar när motorn inte startar. Om du kopplar en provlampa mellan 1 på tändspolen och jord ska den blinka om tändsystemet funkar (elektriskt)
Så kan det säkert vara. Har sökt efter hallgivaren i Haines boken men inte hittat nåt. Har den nåt annat namn?
Ska försöka lösa lite hjälp med att testa den isåfall. Tänkte även i banorna av att det kan var något med tändmodulen. Hur vet man det?
Får gnista till tändstiften.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]