Sida 1 av 1

Start problem B230F-88

Postat: fre 20 sep 2019, 12:20
av Micke244
Har gjort allt man kan göra föra att bilen ska starta, har gnista, får bensin men startar ändå inte, men då fick jag se att impulsgivarn inte finns men bilen har funkat tidigare men inte gått som den ska. Vad kan det vara? Bifogar en bild på hur det ser ut.

Re: Start problem B230F-88

Postat: fre 20 sep 2019, 14:16
av Frrla
antingen har du ett tändsystem från en -85 eller från en b23e. då sitter det en hallgivare i fördelaren som räknar när gnistans ska komma.

Kontrollera att kamremmen inte har hoppat någon kugg eller 2.

Re: Start problem B230F-88

Postat: fre 20 sep 2019, 16:47
av lennarte
Är det inte samma som på 740 att givaren till svänghjulet kom på -88B (alltså -89 års modell). En "riktig" -88 års modell har då Hallgivare. Kan det vara bytt växellåda?? Det står -88B i papperen om det är en sådan

Re: Start problem B230F-88

Postat: sön 22 sep 2019, 21:24
av Micke244
Det verkar var ombyggd fördelare för den är från 84 enl gjutningen men hur funkar det med brytare på B230F? Funderat på det istället än brytarlöst! Vill inte betala 4000:- spänn.

Re: Start problem B230F-88

Postat: sön 22 sep 2019, 21:25
av Micke244
Glömde det är hall givaren som e trasig

Re: Start problem B230F-88

Postat: mån 23 sep 2019, 02:47
av Rådlös
Bra att du kom på Hallgivaren. Hoppas att det löser sig.

Men jag vill påpeka lite så du inte går i villfarelsen att det skulle vara enklare eller billigare med brytarspetsar jämfört med brytarlös tändning. Brytarspetsar är rena stenåldern jämfört med elektronisk tändning. Kolla den här filmen:

Det du ser är ett par arbetstakter med insprutning, kompression och tändning samt utblåsning. Om du kollar på tändstiftet så ser du att det är i verkligheten en hel skur av gnistor. För säkerhets skull gnistrar det även en liten tid under förbränningen, skulle man kunna säga. En gnista från brytarspetsar är en (kort) gnista, pang. Sedan är det över för den arbetstakten. Det bränslet som inte antändes av någon anledning har gått förlorat.
Sedan är det ju så att hela konceptet med moderna motorer bygger på ett samarbete mellan tändning och bränsleinsprutning. Datorer ser till att allt "tajmar" och sker i absolut rätt ögonblick (så länge komponenterna fungerar) och bränslet med förbränningsluften kommer i en tämligen exakt avvägd mängd också.
Så var glad så länge du slipper tänka på brytarspetsar.
Ett litet tillägg: Hallgivare och vevaxelgivare gör samma jobb, men med lite olika teknik. Slutresultatet blir dock detsamma.

Re: Start problem B230F-88

Postat: mån 23 sep 2019, 07:37
av Micke244
Ok rådlös! Men priset överväger faktiskt brytare än brytarlös. 2500 dyrare än brytare

Re: Start problem B230F-88

Postat: mån 23 sep 2019, 16:29
av Micke244
Men det funkar med brytare? Med eller utan kondensator?

Re: Start problem B230F-88

Postat: mån 23 sep 2019, 19:15
av Rådlös
Nej! Det funkar inte med brytare i en sådan motor och sådan motorstyrning.

Re: Start problem B230F-88

Postat: tis 24 sep 2019, 07:57
av Micke244
ok! då vet jag. tack för svar rådlös.